10 jaar MaesMedia, een interview met Christof

2 september 2014. In de hitlijsten staat Dotan op nummer één met het nummer "Home". Je kent het wel: 

The sound of the wind is whispering in your head
Can you feel it coming back?
Through the warmth, through the cold, keep running till we're there
We're coming home now, we're coming home now

Een gemiddelde van 16,5°C in Vlaanderen, volgens het weerstation in Ukkel. Een doodgewone septemberdag, zou je denken. Of niet? Wel, niet voor ons! Want het is exact op die dag dat MaesMedia officieel gestart is. En dat is nu zo'n tien jaar geleden. 

Tijd voor een feestje, dus! En voor een throwback. En als we dan toch ineens terugblikken, kijken we ook vooruit. Een interview met Christof, onze big chief. 

Hoe het allemaal ooit begon.

We gaan even helemaal terug naar het jaar 2004, dat is nu dus 20 jaar geleden. Er was nog geen sprake van MaesMedia, want ik was net 13 jaar geworden. Het was het jaar waarin de eerste website van het familiebedrijf van mijn ouders online kwam. Ik werkte aan die website via Microsoft Frontpage. Of ja, ik was aan het testen tot iets werkte. Een YouTube tutorial kijken ging niet, want dat bestond toen nog niet.

Het eindresultaat was een website met maar liefst vijf pagina’s! Dat was in 2004 redelijk high-tech, en ik had zelfs een meevliegende banner. Die liep over de hele pagina: “klik hieronder op een foto om naar dit deel van de website te gaan”. Ik bespaar je de lay-out. Die was, net als andere websites toen, niet om over naar huis te schrijven.

Maar daar is wel mijn interesse ontstaan in webdesign. Daarom ben ik ook Informatiebeheer gaan studeren, en uiteindelijk Toegepaste Informatica. Na mijn studies nam ik de beslissing om hiervan mijn beroep te maken. Ik maakte websites voor verschillende kleine bedrijven uit de buurt. En zo is MaesMedia ontstaan.

De eerste Linkedin post van Christof! 

Waarom MaesMedia aan marketing doet.

Men zegt wel eens: “van het één komt het ander”. En zo is het bij ons ook gegaan. Een website was "makkelijk" gemaakt, maar dat is slechts het begin. Je wil dat een website zo veel mogelijk rendeert. Weinig bezoekers op de website, da’s weinig omzet voor de klant.

Ik begon me te verdiepen in SEO. Ik startte met technische optimalisaties, maar dat vond ik niet genoeg. SEO werkt goed, maar heeft even tijd nodig voor het rendeert. En een klant ziet graag wat sneller resultaat. De volgende stap was dus logisch: online advertenties.

Waar het allemaal begon: een gezellig kantoor in Kasterlee.

Van éénmanszaak naar Marketingteam.

In’t begin deed ik dit nog allemaal zelf. Maar er zijn maar een beperkt aantal uren op een dag. Als alleenstaande moet je daarin maar alles gepropt krijgen: verkoop, uitvoering, administratie. Als starter besef je al snel dat je daaraan heel veel tijd aan het spenderen bent. Dat zijn uren die niet renderen voor jou, en ook niet voor je klant.

Daarom nam ik een grote stap: de eerste collega aannemen. Dat was heel spannend. Gaan we dat wel kunnen betalen? Al snel merkte ik dat het toch een stuk makkelijker is om alles te kunnen bolwerken. Je krijgt zelf tijd voor andere taken.

Er volgde dus nog een tweede collega. En een derde. En een vierde. De groei bleef duren, er was zelfs niet genoeg ruimte meer in ons kantoor in Kasterlee. Daarom maakten we de overstap naar Geel.

Het nieuwe kantoor in Geel: meer plaats voor meer collega's!

Nu, tien jaar later, zijn we met een team van twaalf geweldige marketeers en webdevelopers. We zijn uitgegroeid tot de vaste externe marketingafdeling van onze klanten. Deze bedrijven hoeven zelf niet wakker te liggen van hun marketing. En de focus is nog steeds hetzelfde: een combinatie van web en marketing. Maar nu is ons dienstenaanbod nog veel uitgebreider dan toen. Zo realiseren we dagelijks geweldige projecten

Alle stappen waren nodig om hier te geraken.

Ging het altijd even goed? Neen, absoluut niet. MaesMedia uit de startupfase krijgen heeft me letterlijk de laatste euro van mijn spaarrekening gekost. En dan hebben we het nog niet over de vele slapeloze nachten. Groeien kost enorm veel geld en minstens evenveel energie. Maar ik zou het absoluut opnieuw doen.

Ik ben er nu, door mijn ervaring, volledig van overtuigd: je geraakt het verst door te bouwen aan een succesvol team

Een stap opzij nemen om een stap vooruit te gaan.

Ik had het in de inleiding al over het familiebedrijf van mijn ouders: Maes nv. In 2019 kreeg ik de kans om in te stappen bij de overname van dit bedrijf. En dat deed ik ook, samen met mijn broer en mijn twee neven. In 2020 namen wij definitief het roer over.

Om de combinatie van Maes nv en MaesMedia vlot te kunnen laten verlopen, stelde ik Michaël aan als dagelijks bestuurder van MaesMedia. Van die benoeming heb ik nog geen seconde spijt gehad. Dankzij zijn goede operationele sturing, lukt het mij om zowel Maes als MaesMedia mee te besturen en te doen groeien.

Door de juiste mensen op de juiste plaats te zetten, kan je ongelooflijk mooie dingen realiseren. Niet alleen voor je klanten, ook voor jezelf.

De toekomst van MaesMedia.

Vandaag is MaesMedia een heel stabiel bedrijf. En daar ben ik enorm trots op. Onze naam is bekend in de wijde regio en nieuwe klanten vinden makkelijk hun weg naar ons. We staan achter onze kernwaarden en die zorgen ervoor dat onze klanten tevreden zijn en klant blijven.

MaesMedia blijft nu rustig verder groeien. En dat is met een reden. In de digitale sector gaat het snel, héél snel. En het is niet vanzelfsprekend voor marketingbureaus om een tiende verjaardag te kunnen vieren. Velen hebben ooit wilde plannen gehad, maar wilden zelf ook te snel gaan. Dat lukt niet.

Wij kiezen voor de iets tragere, maar gezonde groei. Dit doen we door bewust onze klant op plaats één te zetten en te zorgen voor een geweldige ervaring. Dat is een totaal andere strategie dan zelf de grootste te willen zijn. Wij hoeven niet per se de grootste te zijn, wij willen graag de beste zijn. Laat onze klanten maar groeien, dan groeien wij vanzelf mee.

Christof Maes

Op naar de volgende tien jaar!

We kijken ernaar uit om samen met onze klanten en partners verder te bouwen aan duurzame successen en om nog vele mooie mijlpalen te bereiken.

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Zo promoot je je vacature en bereik je de juiste kandidaten

Zo promoot je je vacature en bereik je de juiste kandidaten

Zelfsturing als basis voor het succes van MaesMedia

Zelfsturing als basis voor het succes van MaesMedia

MaesMedia: een leerrijke stageplaats

MaesMedia: een leerrijke stageplaats