Vier principes van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
Een website, webshop of applicatie is toegankelijk als deze beantwoordt aan de vier principes van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Momenteel geldt versie 2.1 niveau AA als standaard. Deze richtlijnen zijn ruime aanbevelingen om digitale inhoud toegankelijker te maken en zijn verplicht voor alle overheidsdiensten binnen de Europese Unie.
Als je het nu hoort donderen in Keulen, da’s helemaal niet erg. Die vier principes zijn eigenlijk heel simpel uit te leggen:
- Waarneembaar: Iedere gebruiker moet de inhoud goed kunnen waarnemen via verschillende zintuigen.
- Bedienbaar: Iedereen moet de digitale diensten kunnen gebruiken en de juiste informatie kunnen vinden, met of zonder hulpmiddelen (zoals een schermlezer).
- Begrijpelijk: De opbouw van de website of app moet logisch en eenvoudig te begrijpen zijn.
- Robuust: Informatie moet correct geïnterpreteerd kunnen worden door hulptechnologieën zoals voorleessoftware.
Concreet betekent dit dat iedereen gelijkwaardige toegang moet hebben op digitaal vlak. We zorgen er dus voor dat onze websites zo toegankelijk mogelijk zijn voor:
- Blinde of slechtziende gebruikers: Tekst en afbeeldingen moeten leesbaar zijn met een schermlezer.
- Gebruikers met een lichamelijke handicap: De website moet ook zonder muis of toetsenbord bedienbaar zijn.
- Dove of slechthorende gebruikers: Video’s en audiofragmenten moeten voorzien zijn van ondertitels of een vertaling naar Vlaamse Gebarentaal.
- Gebruikers met een autismespectrumstoornis of ADHD: Informatie moet duidelijk en overzichtelijk worden gepresenteerd zonder afleiding of flitsende beelden.
Waarom is digitale toegankelijkheid belangrijk?
Digitale toegankelijkheid is cruciaal omdat het mensen met een beperking, maar ook ouderen, mensen met een tijdelijke handicap, … in staat stelt websites en applicaties zelfstandig en gelijkwaardig te gebruiken.
Een ontoegankelijke website zorgt ervoor dat sommige bezoekers geen toegang hebben tot bepaalde diensten en informatie. Dit kan er zelfs toe leiden dat bepaalde groepen worden uitgesloten, en dat willen we écht niet.
Wist je trouwens dat digitale toegankelijkheid voor overheidsinstanties niet alleen een maatschappelijke verantwoordelijkheid maar ook een wettelijke verplichting is?
En ook voor de firma of organisatie achter de website of webshop brengt een toegankelijke website heel wat voordelen met zich mee:
- Een toegankelijke website is gebruiksvriendelijker, wat zorgt voor een betere ervaring voor alle bezoekers. Gevolg: die bezoekers gaan terugkomen en eventueel zelfs (meer / vaker) kopen.
- Betere vindbaarheid in zoekmachines door verbeterde structuur en content.
- Meer bezoekers en een positief imago, aangezien toegankelijkheid wordt geassocieerd met klantvriendelijkheid en inclusie.
Digitale toegankelijkheid is goed voor iedereen, ook voor jouw klanten
Niet alleen mensen met een beperking plukken de vruchten van digitale toegankelijkheid. We hebben het al gehad over blinden, slechtzienden, dove of slechthorende mensen, mensen met ADHD, en ga zo maar verder, maar ‘toegankelijkheid’ reikt veel verder dan dat.
Je staat er niet altijd bij stil, maar voor heel wat mensen biedt een toegankelijke website een enorm voordeel. Denk bijvoorbeeld aan:
- Ouderen die minder goed kunnen zien of moeite hebben met kleine knoppen.
- Mensen die tijdelijk een beperking hebben, zoals een gebroken arm.
- Situaties waarin men geen geluid kan gebruiken, zoals in een stille ruimte. (Ooit al op de trein gezeten en per ongeluk een website met veel geluid geopend? Gênant…)
Huidige wetgeving rondom digitale toegankelijkheid
Om inclusie te waarborgen, bestaan er Europese wetten die focussen op digitale toegankelijkheid:
- Web Accessibility Directive (WAD): Overheidswebsites en -apps moeten voldoen aan toegankelijkheidsrichtlijnen.
- European Accessibility Act (EAA): Sommige alledaagse producten en diensten in de privésector moeten toegankelijk zijn (deze nieuwe wet zal ingaan vanaf juni 2025).
Digitale toegankelijkheid in een notendop
Je staat er misschien niet altijd bij stil, maar digitale toegankelijkheid is heel belangrijk. Wij zijn hier dan ook als web- en marketingbureau constant mee bezig.
Door je website of webshop toegankelijker te maken, zorg je ervoor dat ook mensen met een beperking (tijdelijk of permanent) deze makkelijk kunnen gebruiken. Da’s niet alleen plezant voor iedereen, het zorgt zelfs voor extra klanten. Win-win dus.
Door digitale toegankelijkheid serieus te nemen, maak je een inclusieve digitale wereld mogelijk en verbeter je de gebruikservaring voor iedereen.