Website laten maken: voorbereidingen
In dit stappenplan gaan we het voornamelijk over de website zelf hebben. Wij gaan ervanuit dat je al een bedrijfsnaam en dergelijke hebt. In ieder geval, nog kort enkele tips. Als je al een hosting, domeinnaam, … hebt, dan kan je verder gaan naar stap 1: strategie!
Domeinnaam
Heb je al een domeinnaam gekozen? Heel vaak kiezen mensen voor hun bedrijfsnaam, gevolgd door .be. Da’s vaak een goeie basis. In sommige gevallen kan het interessant zijn om een andere domeinnaam te kiezen.
Zo hebben we bij MaesMedia bijvoorbeeld ook marketingteam.be. Dat zetten we op onze auto’s. Da’s ook makkelijker te onthouden dan maes-media. Was het media maes? Of Maasmedia? Met of zonder streepje ertussen?
Ook voor SEO-doeleinden kan het soms handiger zijn om een andere domeinnaam te gebruiken.
Heb jij een idee voor een domeinnaam maar weet je niet of die nog vrij is? Dat ontdek je hier heel snel.
Mailadressen en hosting
Hosting is een service waarbij we jouw website op onze servers opslaan en ervoor zorgen dat deze online beschikbaar is én blijft. Dit betekent dat wanneer iemand jouw website bezoekt, deze de site vanuit onze servers zal zien in plaats van dat hij of zij het vanaf jouw eigen computer moet bekijken.
Een hosting bestaat uit drie zaken:
- je domein,
- je website hosting
- je mail hosting. De kans is groot dat deze laatste niét bij ons zit, maar bij je IT-partner.
Uiteraard werken wij aan onze kant ook continu aan updates op serverniveau en dergelijke, maar voor het beste mailresultaat ga je steeds via je IT-partner moeten werken. Wij zijn namelijk gespecialiseerd in het web- en marketing gedeelte.
Branding
Heb je al een branding? Dan kunnen we je logo en huisstijl gebruiken als basis voor de website. Geen templates bij MaesMedia, alles wordt op maat gemaakt.
Heb je nog geen branding? Dan voorzien we dit eerst alvorens we verder gaan met het ontwerp.
Stap 1: we bepalen de strategie van je website
Online marketing is zoveel meer dan het beheren van een website of het aanmaken van een Facebookpagina. Om je marketing te doen renderen, moet er een duidelijke strategie achter zitten. Die bepaalt de online marketeer samen met jou.
We spreken hier veel over marketing, maar dat is normaal. Heel je website is één grote marketingtool.
We gaan kijken wat je doelstellingen zijn, hoe je doelgroep denkt en welke online marketingtools we hiervoor kunnen inzetten. Achter elke actie plaatsen wij een reactie, zodat jouw marketing telkens beter en doelgerichter wordt.
Website strategie: vragen
- Wat is je doel?
- Wie is je klant?
- Wat houdt je klanten tegen?
- Wat is jouw USP?
- Waarom kopen klanten bij je concurrent?
- Waarom moet iemand bij jou komen werken?
- …
Aan de hand van deze vragen werken wij samen met jou een strategie uit.
Stap 2: we schrijven teksten die je doelgroep aanspreken
Onze getalenteerde copywriters kennen jouw strategie en vertalen deze naar een visueel aantrekkelijk en samenhangend geheel. Ze zorgen ervoor dat elk element op je website logisch met elkaar verbonden is.
Maar niet alleen dat, we focussen ons ook op verkoopstechnieken, zoals Cialdini, en SEO. Want je website moet natuurlijk ook renderen. En een winstgevende website start bij sterke copy.
Stap 3: we ontwerpen je website volledig op maat
Onze designers maakten al tal van websites, dus we weten wat er wel en niet werkt. Bovendien doen we dat nooit met een template. Elke website is op maat én in de huisstijl van de klant gemaakt.
Indien gewenst kunnen we ook zorgen voor professionele foto’s of video’s voor je website.
Stap 4: we zorgen voor een aangename klantenervaring (frontend ontwikkeling)
Goeie marketing start met een doordachte website. Die start op zijn beurt weer bij een duidelijke navigatie, een makkelijke gebruikersinterface en een aangename ervaring. Je klant komt naar je website met een bedoeling: informatie winnen, huren, kopen, contact opnemen.
Dat moet vlot verlopen. Je wil snel kunnen afrekenen, makkelijk vinden wat je nodig hebt, contact opnemen en meer.
Onze frontend developers zorgen ervoor dat je website gebruiksvriendelijk en makkelijk is. Ook alle kleine animaties op je website worden door onze front-end mannen gemaakt.
Stap 5: backend! We zorgen ervoor dat jij alles kan aanpassen.
Bij MaesMedia zorgen onze deskundige back-end developers ervoor dat jouw website aanpassen en uitbreiden een fluitje van een cent wordt. Maar dat is nog niet alles! We streven ernaar om jouw online aanwezigheid naar een hoger niveau te tillen en je positie in de Google-zoekresultaten te versterken.
Bovendien gaan we nog een stap verder door slimme koppelingen te creëren die jouw werk efficiënter maken. Stel je voor dat een bestelling niet zomaar een standaard e-mail is, maar een geautomatiseerde orderbevestiging die direct in je magazijnsysteem en facturatiesysteem wordt verwerkt.
Stap 6: opvolging en marketing
Vanuit deze goede basis werken we samen aan verdere groei. We begeleiden en verzorgen jouw online marketing dankzij constante acties. Helemaal op maat van jouw bedrijf dus! Wij vormen jouw persoonlijke marketingafdeling. Zo kan jij je concentreren op datgene waar je het beste in bent.
Zo rapporteren wij als marketingbureau jouw cijfers
We vinden het als marketingbureau belangrijk om net die stap verder te gaan. Daarom zetten we bij elke website ook een belangrijke basis op voor je marketing. Want marketing is optimaliseren en je kan enkel optimaliseren als je weet wat elke marketingcampagne heeft opgeleverd.
Google Analytics – Rapportering
We maken een Google Analytics 4 account aan zodat jij alle cijfers kunt vinden die je wilt weten. Via het beheer van je website vind je alvast de belangrijkste cijfers van je website zoals het aantal bezoekers. Uitgebreide statistieken houden wij bij in Google Analytics. Geen ervaring met Google Analytics? Geen probleem.
Wij kunnen in ons eigen marketingplatform zeer duidelijke rapporten genereren die steeds up-to-date zijn.
Google Tag Manager – Conversies meten
Via Google Tag Manager kunnen we je conversies bijhouden. We voegen extra code toe aan je website zodat we kunnen meten hoeveel mensen het contactformulier hebben ingevuld; hoeveel keer iemand heeft geklikt op je mailadres, …Deze data kan je terugvinden in Google Analytics.
Google Search Console – SEO: verbetering en rapportering
We melden je domein aan bij Google Search Console en generen automatisch een sitemap. Dit zorgt ervoor dat Google je website (en alle pagina’s ervan) sneller zal ‘crawlen’ (= doorbladeren en begrijpen) en deze tonen wanneer mensen iets zoeken. Je SEO zal hierdoor verbeteren. Google Search Console geeft daarna ook een inzicht in hoe goed je SEO werkt. Welke pagina’s scoren het best? Via welke woorden vinden mensen jouw website?
Bing webmaster tools: hoger scoren in Bing
We melden je website niet alleen aan bij Google, maar ook bij Bing. Eenmaal Bing de site heeft geïndexeerd, verschijnt de website hoger wanneer iemand een zoekterm ingeeft die aansluit bij de producten of diensten. De ranking van de website wordt beter. Via Bing krijgen we ook extra inzichten zodat we je site SEO-gewijs nog beter kunnen laten scoren.