Hoe Engagement Bait van Facebook oplossen?

Het is weer opletten geblazen voor een rode vlag in het Facebook-algoritme: 'Engagement Bait'. Hoewel je misschien denkt dat interactieve content creëren en de betrokkenheid van je community vergroten juist het doel van sociale media is, heeft Facebook hier grenzen aan gesteld om misbruik tegen te gaan. 

Wordt al je interactieve content dan direct als spam bestempeld? Natuurlijk niet.

Moet je wel alert zijn op deze rode vlag? Absoluut.

Hoewel we het Facebook-algoritme nooit volledig zullen doorgronden, kunnen we wel leren waar de valkuilen liggen om te voorkomen dat je berichten worden geweigerd.

Wat is Engagement Bait?

Engagement Bait is een bewuste tactiek die sommige bedrijven gebruiken in hun Facebookberichten om zoveel mogelijk reacties van gebruikers uit te lokken. Dit vergroot hun betrokkenheid en zorgt ervoor dat hun berichten hoger in het Facebook overzicht verschijnen.

Het Facebook-algoritme herkent deze berichten en straft ze af.

Soorten ‘Engagement Baits’ waar je op moet letten

  • Reactbait

Bij ‘reactbait’ vraag je aan mensen om te reageren op het bericht in de vorm van een like.

Reactbait MaesMedia 'like'
  • Commentbait

‘Commentbait’ lijkt op ‘reactbait’, maar hierbij vraag je specifiek aan gebruikers om een reactie onder het bericht achter te laten. Dit kan ook heel gericht zijn, bijvoorbeeld door te vragen om te reageren met getallen, emoji's of bepaalde woorden.

Commentbait MaesMedia domeinnaam
  • Sharebait

Je vraagt je gebruikers om het bericht te delen met hun vrienden. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een winactie, waarbij deelnemers kans maken op een prijs of als een gewoon bericht om je online zichtbaarheid te vergroten.

Sharebait MaesMedia Sinterklaaspost
  • Tagbait

Bij ‘tagbaits’ moedig je je volgers aan om hun vrienden in de opmerkingen te taggen. Dit wordt vaak gedaan in de vorm van een wedstrijd, maar kan ook bij gewone berichten worden toegepast.

Tagbait MaesMedia kerstpost
  • Votebait

‘Votebait’ is een manier om interactie te stimuleren met behulp van emoji's en je komt het vaker tegen dan je misschien denkt. Vaak zie je een foto in de vorm van een collage verschijnen, waarop je dan je voorkeur kan geven.

Votebait: collega's van MaesMedia

Waarom word je op interactie gestraft?

Want is dat nu net niet het doel van je sociale mediaprofielen? Jep, maar net zoals je goedaardige en kwaadaardige mensen hebt, heb je dus ook goede en slechte profielen.

Er gaan altijd pagina’s zijn die misbruik maken van die interactie op Facebook of Instagram door het delen van misleidende content, spamberichten of berichten die gelinkt worden aan webpagina’s met lage kwaliteit.

Het beleid van Facebook wil de gewone mensen hiervoor beschermen en verscherpen zo hun algoritme. Andere bedrijfsprofielen die dan wel op een positieve manier interactie willen met hun gebruikers, kunnen hierdoor (onterecht) bestraft worden.

Misleidende content of word je net positief beïnvloed? Lees er alles over in onze blog over de zeven beïnvloedingstechnieken van Cialdini.

Zijn al mijn interactieve berichten dan slecht?

Natuurlijk niet. Berichten waarin mensen om hulp, advies of een aanbeveling wordt gevraagd worden niet beïnvloed door deze update, zoals:

  • Een vermist kind opgeven
  • Geldinzamelactie voor een goed doel
  • Reistips vragen

Facebook heeft er dan ook voor gezorgd dat zo’n soort berichten niet worden aangetast door hun algoritme. Context speelt hierbij dus een grote factor. Denk altijd goed na ‘wat en wie wil ik bereiken met mijn bericht?’ en breng het dan zo authentiek en zinvol over.

Het is belangrijk dat je je als bedrijf blijft richten op het plaatsen van kwalitatieve en relevante content voor je gebruikers.

Benieuwd hoe je de betrokkenheid bij je Facebookbericht wel een boost kan geven? Kom het te weten in onze blog.

Deze 3 tips zorgen voor een positieve interactie met je gebruikers

Ga als bedrijf zélf aan de slag 

Als bedrijf richt je je vaak op het verzamelen van likes, reacties en views van je volgers, maar heb je er al aan gedacht dat hetzelfde geldt voor de profielen die jij volgt?

Door actief deel te nemen in je community – zoals het liken van berichten, reageren of delen op je eigen feed of verhaal – vergroot je de wederzijdse betrokkenheid! Je zal merken dat dit een positieve impact heeft op jouw online interactie!

Likes en hartjes uit je gsm

Kwaliteit boven kwantiteit! 

Volgers waarderen authentieke content waarin ze zich kunnen herkennen en waarbij kwaliteit altijd boven kwantiteit gaat.

Toch is het belangrijk om je frequentie niet uit het oog te verliezen. Bedrijven die slechts één keer per 3 maanden iets posten, merken vaak een sterke daling in betrokkenheid vergeleken met bedrijven die wekelijks actief zijn. Consistentie is de sleutel om top of mind te blijven bij je doelgroep!

Wil je graag humor in je berichten verwerken? Dat biedt veel voordelen! Ontdek in onze blog hoe je humor slim inzet in je social media strategie.

Hou rekening met speciale dagen en evenementen

Het creëren van interactie met je volgers is heel eenvoudig tijdens bepaalde evenementen en feestdagen. Denk maar aan Kerstmis, de Olympische Spelen, het WK, het begin van het schooljaar of de zomervakantie, Pasen, etc…

Ook het inspelen op populaire trends kan je online interactie een flinke boost geven, omdat dit momenten zijn waar veel aandacht naar uitgaat en waarover mensen actief praten. Herinner je je nog de Icebucket Challenge van 2014?

Zoé Peleman

Val online op terwijl je onder de radar blijft

Hoewel het Facebook-algoritme zijn uitdagingen en valkuilen kent, is het belangrijk om je als bedrijf hierdoor niet te laten afremmen en actief te blijven communiceren met je gebruikers.

Online zichtbaarheid blijft belangrijk om je te onderscheiden van de concurrentie, maar doe dit op een authentieke en gepaste manier om engagement bait te vermijden.

Hulp nodig met je sociale mediastrategie? Ons marketingteam staat klaar om je te helpen!

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Zo verhoog je de betrokkenheid bij je Facebook bericht

Zo verhoog je de betrokkenheid bij je Facebook bericht

Hoe je bedrijfsevenement promoten? (ideeën en voorbeelden)

Hoe je bedrijfsevenement promoten? (ideeën en voorbeelden)

Welke leeftijd vind je op welke social media kanalen?

Welke leeftijd vind je op welke social media kanalen?

Hoe meet je de ROI van Employer Branding?

Hoe meet je de ROI van Employer Branding?

Website gericht op employer branding: voorbeelden

Website gericht op employer branding: voorbeelden

Zo koppel je een betaalkaart aan je Facebook ad account

Zo koppel je een betaalkaart aan je Facebook ad account