Wat is Engagement Bait?
Engagement Bait is een bewuste tactiek die sommige bedrijven gebruiken in hun Facebookberichten om zoveel mogelijk reacties van gebruikers uit te lokken. Dit vergroot hun betrokkenheid en zorgt ervoor dat hun berichten hoger in het Facebook overzicht verschijnen.
Het Facebook-algoritme herkent deze berichten en straft ze af.
Soorten ‘Engagement Baits’ waar je op moet letten
- Reactbait
Bij ‘reactbait’ vraag je aan mensen om te reageren op het bericht in de vorm van een like.
- Commentbait
‘Commentbait’ lijkt op ‘reactbait’, maar hierbij vraag je specifiek aan gebruikers om een reactie onder het bericht achter te laten. Dit kan ook heel gericht zijn, bijvoorbeeld door te vragen om te reageren met getallen, emoji's of bepaalde woorden.
- Sharebait
Je vraagt je gebruikers om het bericht te delen met hun vrienden. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een winactie, waarbij deelnemers kans maken op een prijs of als een gewoon bericht om je online zichtbaarheid te vergroten.
- Tagbait
Bij ‘tagbaits’ moedig je je volgers aan om hun vrienden in de opmerkingen te taggen. Dit wordt vaak gedaan in de vorm van een wedstrijd, maar kan ook bij gewone berichten worden toegepast.
- Votebait
‘Votebait’ is een manier om interactie te stimuleren met behulp van emoji's en je komt het vaker tegen dan je misschien denkt. Vaak zie je een foto in de vorm van een collage verschijnen, waarop je dan je voorkeur kan geven.
Waarom word je op interactie gestraft?
Want is dat nu net niet het doel van je sociale mediaprofielen? Jep, maar net zoals je goedaardige en kwaadaardige mensen hebt, heb je dus ook goede en slechte profielen.
Er gaan altijd pagina’s zijn die misbruik maken van die interactie op Facebook of Instagram door het delen van misleidende content, spamberichten of berichten die gelinkt worden aan webpagina’s met lage kwaliteit.
Het beleid van Facebook wil de gewone mensen hiervoor beschermen en verscherpen zo hun algoritme. Andere bedrijfsprofielen die dan wel op een positieve manier interactie willen met hun gebruikers, kunnen hierdoor (onterecht) bestraft worden.
Misleidende content of word je net positief beïnvloed? Lees er alles over in onze blog over de zeven beïnvloedingstechnieken van Cialdini.
Zijn al mijn interactieve berichten dan slecht?
Natuurlijk niet. Berichten waarin mensen om hulp, advies of een aanbeveling wordt gevraagd worden niet beïnvloed door deze update, zoals:
- Een vermist kind opgeven
- Geldinzamelactie voor een goed doel
- Reistips vragen
- …
Facebook heeft er dan ook voor gezorgd dat zo’n soort berichten niet worden aangetast door hun algoritme. Context speelt hierbij dus een grote factor. Denk altijd goed na ‘wat en wie wil ik bereiken met mijn bericht?’ en breng het dan zo authentiek en zinvol over.
Het is belangrijk dat je je als bedrijf blijft richten op het plaatsen van kwalitatieve en relevante content voor je gebruikers.
Benieuwd hoe je de betrokkenheid bij je Facebookbericht wel een boost kan geven? Kom het te weten in onze blog.
Deze 3 tips zorgen voor een positieve interactie met je gebruikers
Ga als bedrijf zélf aan de slag
Als bedrijf richt je je vaak op het verzamelen van likes, reacties en views van je volgers, maar heb je er al aan gedacht dat hetzelfde geldt voor de profielen die jij volgt?
Door actief deel te nemen in je community – zoals het liken van berichten, reageren of delen op je eigen feed of verhaal – vergroot je de wederzijdse betrokkenheid! Je zal merken dat dit een positieve impact heeft op jouw online interactie!
Kwaliteit boven kwantiteit!
Volgers waarderen authentieke content waarin ze zich kunnen herkennen en waarbij kwaliteit altijd boven kwantiteit gaat.
Toch is het belangrijk om je frequentie niet uit het oog te verliezen. Bedrijven die slechts één keer per 3 maanden iets posten, merken vaak een sterke daling in betrokkenheid vergeleken met bedrijven die wekelijks actief zijn. Consistentie is de sleutel om top of mind te blijven bij je doelgroep!
Wil je graag humor in je berichten verwerken? Dat biedt veel voordelen! Ontdek in onze blog hoe je humor slim inzet in je social media strategie.
Hou rekening met speciale dagen en evenementen
Het creëren van interactie met je volgers is heel eenvoudig tijdens bepaalde evenementen en feestdagen. Denk maar aan Kerstmis, de Olympische Spelen, het WK, het begin van het schooljaar of de zomervakantie, Pasen, etc…
Ook het inspelen op populaire trends kan je online interactie een flinke boost geven, omdat dit momenten zijn waar veel aandacht naar uitgaat en waarover mensen actief praten. Herinner je je nog de Icebucket Challenge van 2014?