Hoe maak je Google advertenties relevanter?

Adverteren op Google is een wereld apart, maar zeker de moeite waard om je er goed in te verdiepen. De instellingen en functies veranderen namelijk maandelijks en ook het creëren van een effectieve advertentie vraagt om de nodige aandacht.

Om succesvol te adverteren, moet je ervoor zorgen dat je advertenties relevant zijn voor je doelpubliek. Maar hoe zorg je nu voor een hoge 'advertentierelevantie' en wat komt daar allemaal bij kijken?

In deze blog duiken we hier dieper op in!

Wat is advertentierelevantie van je Google Ads?

Google geeft als definitie aan de advertentierelevantie: “hoe goed je advertentie overeenkomt met de intentie achter de zoekopdracht van de gebruiker”.

Maar wat houdt dit precies in? 

Stel je voor dat je een advertentie maakt voor het huren van fietsen in de stad, met een bijpassende tekst en foto. Dan is het belangrijk om zoekwoorden te kiezen zoals:

  • Fiets huren
  • Fiets huren Antwerpen
  • Huren fiets
  • Fietsverhuur

Op deze manier begrijpt Google: "Ah, iemand zoekt naar 'fiets huren in Antwerpen', dus we tonen deze advertentie aan die persoon."

Maar waar komt die advertentierelevantie nu precies vandaan? Wel, het maakt deel uit van de kwaliteitsscore die Google aan je advertentie toekent. Deze kwaliteitsscore is gebaseerd op drie factoren:

  • Klikfrequentie (CTR)
  • Kwaliteit van de landingspagina
  • Advertentierelevantie

Hoe beter dat je scoort op deze 3 factoren, hoe hoger je kwaliteitsscore wordt. Met als gevolg dat je een hogere positie op Google bekomt en je kost per klik daalt. Wil je nog beter scoren op Google? Ontdek in deze blog hoe wij onze SEO verbeterden! 

In deze blog duiken we dus dieper in op het 3de onderdeel: advertentierelevantie en onderzoeken we waarom dit zo’n belangrijke rol speelt in je Google Ads-resultaten. ;)

Hoe maximaliseer je de relevantie van je advertenties?

Het geheim van succes ligt in monitoring en periodieke optimalisatie! Door je advertenties regelmatig te optimaliseren, kan je de minst presterende versies herschrijven en vervolgens meten of jouw aanpassingen effect hebben. Deze optimalisaties doe je doorlopend, zodat je advertenties steeds relevanter worden en hogere posities behalen. 

Onze ervaring met Google Ads leert ons dat zelfs kleine aanpassingen in de tekst, zoals het verbeteren van de eerste beschrijvingsregel of het verfijnen van de koppen, al flinke verbeteringen kunnen opleveren. Het is daarbij belangrijk dat je advertenties, samen met de bijbehorende zoekwoorden, goed aansluiten bij je doelgroep en daardoor opvallen.

Denk maar aan:

  • Zoekwoorden waarop je adverteert, laten terugkomen in de teksten van je advertentie (en op de landingspagina).
  • Maak meerdere advertentiegroepen en teksten.
  • Voeg ook negatieve zoekwoorden toe aan je campagne, zodat je nog specifieker adverteert. Het heeft namelijk geen zin dat je bv. fietsen voor mannen aan een vrouwenpubliek laat zien, toch?

Hoe vaak moet je je Google Ads optimaliseren?

Goede vraag! Er is geen vast antwoord op hoeveel keer per week of maand je moet optimaliseren, omdat dit afhankelijk is van verschillende factoren. In de praktijk doen wij dit 1 keer per maand zodat het algoritme voldoende tijd heeft om gegevens te verzamelen.

Het is belangrijk om regelmatig de resultaten van je campagnes te bekijken en ze goed in’t oog te houden. Het zoekgedrag van je doelgroep verandert voortdurend, dus je moet meegaan met hun veranderende behoeften en gedrag. 

Dat betekent niet dat je elke dag je advertenties moet wijzigen. Geef ze de tijd om te lopen en resultaten te verzamelen, want zelfs het algoritme heeft een tweetal weken nodig om zich aan te passen na wijzigingen in je advertenties. Om het nog effectiever te maken, kan je een kleine rapportage opstellen, al kan dit technisch gezien wat uitdagender zijn voor velen.

Gelukkig hebben wij experts in huis die je hierbij kunnen helpen. ;)

Waarom regelmatig optimaliseren?

Zoals eerder aangehaald, is het belangrijk van regelmatig te optimaliseren om de advertentierelevantie te verhogen en zo hoger te scoren in de zoekresultaten van Google.

Een veelgemaakte misvatting is dat één advertentie per advertentiegroep voldoende is, maar dit klopt niet. Het is belangrijk om meerdere koppen en beschrijvingen te schrijven voor elke advertentie, zodat je na verloop van tijd genoeg data verzamelt om de prestaties te kunnen optimaliseren.

Waarom je je advertenties zou moeten aanpassen? Er zijn tal van redenen:

  • Het zoekgedrag van mensen verandert bijna dagelijks. Het is dus belangrijk om snel in te spelen op deze veranderingen, zodat je zoekwoorden, biedingen, teksten en andere factoren kan aanpassen wanneer nodig.
  • Als je je website bijwerkt – bijvoorbeeld bij een nieuw design, nieuwe producten of aangepaste landingspagina’s – is het noodzakelijk om je advertenties ook opnieuw te bekijken en te herschrijven.
  • Check regelmatig de nieuwe updates van Google. Functies of instellingen veranderen vaak en deze wijzigingen kunnen je campagnes ten goede komen.
  • Wees extra alert tijdens bepaalde seizoenen, opkomende trends of feestdagen, omdat deze het zoekgedrag van je gebruikers kunnen beïnvloeden. Dit kan de prestaties van je campagnes veranderen, dus pas je advertenties waar nodig aan.
Zoé Peleman

Maak je Google-advertenties relevant voor je doelgroep!

Weet je niet waar je moet beginnen met Google-advertenties, heb je een campagne die weinig tot geen resultaten oplevert of raak je gewoon vast? Wij staan klaar om je te helpen de gewenste resultaten te bereiken!

Advertentiegroepen, zoekwoorden en biedstrategieën kennen voor ons geen geheimen.

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Facebook hack vermijden: tips voor KMO’s

Facebook hack vermijden: tips voor KMO’s

Website gericht op employer branding: voorbeelden

Website gericht op employer branding: voorbeelden

Hoe meet je de ROI van Employer Branding?

Hoe meet je de ROI van Employer Branding?

Zo voeg je opnieuw een prepaid budget toe aan je Facebook ad account

Zo voeg je opnieuw een prepaid budget toe aan je Facebook ad account

Zo verhoog je de betrokkenheid bij je Facebook bericht

Zo verhoog je de betrokkenheid bij je Facebook bericht

Hoe Engagement Bait van Facebook oplossen?

Hoe Engagement Bait van Facebook oplossen?