Instagram update 2025: De nieuwe 4:5 feed

"Zien mijn foto’s er nu anders uit?" Dat zou je je kunnen afvragen. En ja, dat klopt! Instagram heeft de lay-out van je feed aangepast naar een nieuw formaat: 4:5, oftewel 1080x1350 pixels. 

Je zou helemaal in paniek kunnen slagen natuurlijk, want je feed ziet er nu wel een pakje anders uit. Maar kalm blijven is de boodschap. Wij helpen je een handje en maken je wegwijs in deze blog!  

Wat is er gewijzigd aan je Instagram feed?  

Meta heeft een nieuwe wijziging doorgevoerd voor alle Instagramgebruikers: het formaat van foto’s is aangepast naar 4:5, oftewel 1080x1350 pixels. 

Het gevolg?  

Als je nog steeds een foto plaatst in het oude formaat van 1080x1080 pixels, zal deze er anders uitzien omdat het beeld nu langwerpiger is geworden. 

Afbeeldingen en teksten op je foto worden afgesneden, waardoor slechts een deel zichtbaar is. Dit geeft natuurlijk een minder professionele uitstraling. 

Moet je nu helemaal opnieuw beginnen? 

Zeker niet! Het is begrijpelijk dat het frustrerend is dat je bestaande foto’s er nu anders uitzien, maar dit is iets waar iedereen mee te maken heeft. Heb je een bedrijfsprofiel met meer dan 200 berichten en 500 volgers? Dan is het absoluut niet aan te raden om al die berichten te verwijderen en opnieuw te publiceren – dat is simpelweg onbegonnen werk.   

Je hebt in de loop der jaren een trouwe community en een groep volgers opgebouwd en die wil je natuurlijk niet verliezen door helemaal opnieuw te beginnen. Ga verder met je nieuwe feed vanaf waar je gebleven bent en de rest komt vanzelf goed.  

Waarom deze nieuwe vormgeving op Instagram? 

Instagram (Meta) blijft zich richten op content die ‘beeldvullend’ is, zoals reels en video’s, omdat deze de aandacht van gebruikers vasthouden. Het is dan ook onvermijdelijk om mee te gaan met deze trend, aangezien verticale content – zoals die in reels en video’s – de sociale media al jarenlang domineert. 

De mobile-first aanpak van Instagram is simpelweg een uitbreiding van deze strategie. Accounts die visueel aantrekkelijke en creatieve content produceren, worden beloond en krijgen meer zichtbaarheid. De aanpassing van het formaat sluit aan bij de focus op deze type video’s. 

Of er in de toekomst meer veranderingen bij Meta gaan komen? Dat valt af te wachten. De digitale marketingwereld beweegt razendsnel als een trein en het is belangrijk om flexibel genoeg te zijn om op tijd over te stappen naar de volgende wagon. 

Welke formaten blijven nog behouden?  

Het nieuwe fotoformaat is aangepast van 1080x1080 pixels (1:1) naar 1080x1350 pixels (4:5). Voor andere soorten afbeeldingen blijven de huidige formaten ongewijzigd: 

  • Landscape (1.91:1): Dit zijn de horizontale foto’s en video’s met een formaat van 1080x566 pixels. 
  • Stories en reels: Hier blijft het verticale formaat van 9:16 (1080x1920 pixels) onveranderd. 

En wat met je advertenties op Instagram?  

Voor Instagram-advertenties hoef je je geen zorgen te maken: al je advertenties worden nog steeds weergegeven in het vierkante formaat (1080x1080 pixels). De wijziging in fotoformaten geldt alleen voor organisch geplaatste berichten en heeft geen invloed op je advertenties. 

Dit betekent dat je bestaande advertentiecampagnes met vierkante foto’s gewoon blijven doorlopen. Het is dus niet nodig om je campagnes aan te passen of foto’s in een ander formaat te uploaden. 

Zoé Peleman

Maak je content door MaesMedia

Wil je blijven opvallen met je content op Instagram? Zorg er dan voor dat je je foto’s aanpast naar het nieuwe formaat. Zo voorkom je dat ze er vreemd uitzien. Wij houden hier natuurlijk ook rekening mee en zullen voor al je toekomstige berichten het nieuwe formaat toepassen. 

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Welke leeftijd vind je op welke social media kanalen?

Welke leeftijd vind je op welke social media kanalen?

Hoe je bedrijfsevenement promoten? (ideeën en voorbeelden)

Hoe je bedrijfsevenement promoten? (ideeën en voorbeelden)

Heb jij een bedrijfspagina op Facebook? Negeer de rare berichten op Messenger

Heb jij een bedrijfspagina op Facebook? Negeer de rare berichten op Messenger

Zo voeg je opnieuw een prepaid budget toe aan je Facebook ad account

Zo voeg je opnieuw een prepaid budget toe aan je Facebook ad account

Hoe meet je de ROI van Employer Branding?

Hoe meet je de ROI van Employer Branding?

Waarom berichten promoten op Facebook geen goed idee is

Waarom berichten promoten op Facebook geen goed idee is