Vergroot je merkbekendheid met het Baader-Meinhoff effect

Herken je dat gevoel? Je hoort of ziet een product of merknaam voor het eerst en ineens lijkt het overal op te duiken.

Op TV, in advertenties op sociale media en zelfs in de supermarkt beland je 'toevallig' precies in het gangpad waar dat product staat. Alsof dat nog niet genoeg is, ontdek je dat al je vrienden het ook ineens hebben.

Maar nee, je beeldt het je niet in. Deze vreemde ervaring is echt en er is zelfs een bijzondere naam voor bedacht gebaseerd op een specifieke groep mensen. 😉

Wie is Baader-Meinhoff?

Het Baader-Meinhoff effect is tegenwoordig een bekend fenomeen, maar zijn oorsprong was allesbehalve onschuldig.

De naam verwijst naar een terroristische groep die vroeger actief was in Bondsrepubliek Duitsland. In 1994 merkte een krantenlezer genaamd Terry Mullen op dat hij ineens opvallend vaak de naam van deze organisatie tegenkwam, terwijl hij er kort daarvoor pas voor het eerst van had gehoord.

Het duurde tot 2005 voordat taalkundige Arnold Zwicky dit fenomeen een wetenschappelijke naam gaf: de ‘frequentie-illusie’, ook wel bekend als het Baader-Meinhoff-effect.

Hoe ontstaat de frequentie illusie?

Sommige mensen geloven in toeval, anderen niet. Maar het Baader-Meinhoff-fenomeen heeft een wetenschappelijke basis. 

Laten we het complexe functioneren van ons brein op een eenvoudige manier uitleggen. Hier komt het!

Wanneer iets onze interesse wekt of onze aandacht trekt, lijkt het alsof we het ineens overal zien opduiken. Dit is te danken aan twee psychologische processen die tegelijkertijd in gang worden gezet:

Bevestiging bias (confirmation bias)

Selectieve aandacht

 

Dit is een cognitieve denkfout waarbij we voortdurend op zoek zijn naar bevestiging voor onze ideeën en meningen.

We geven dus meer aandacht aan ‘bewijzen dat bepaalde namen en voorwerpen vaker zouden voorkomen’.

Bij selectieve aandacht richt je je meer op zaken die jij belangrijk vindt en negeer je de rest heel eenvoudig.

Als je vroeger iets niet belangrijk vond en nu ineens wel, dan negeerden je hersenen dat voorwerp destijds, ook al bestond het toen ook. Je merkte het gewoon niet op.

Door de combinatie van deze twee psychologische processen ontstaat de frequentie-illusie.

Dit is hoe jij jouw klanten beïnvloedt met de Cialdini principes.

Voorbeelden van het Baader-Meinhoff effect

Let in je dagelijkse leven eens goed op de volgende situaties. Je zal merken dat je ze waarschijnlijk vaker tegenkomt dan je denkt. 😉 De frequentie-illusie is overal om ons heen, maar meestal merken we dit alleen onbewust.

  • Je overweegt om een nieuwe auto te kopen en hebt je oog laten vallen op een specifiek model. Ineens zie je dat model overal op de weg. – Automerken versterken dit effect vaak door nieuwe modellen in opvallende kleuren te promoten, waardoor ze nog meer in het oog springen.
  • Tijdens een vergadering hoor je een nieuwe vakterm, en plotseling lijkt iedereen die te gebruiken. Denk aan woorden als FYI, terugkoppelen, pipeline, on hold, key, out of the box, prio, rocket science, concullega, downsizen of LEAN.
  • Je wordt benaderd voor een mogelijke samenwerking met een bedrijf en opeens zie je overal bedrijfswagens met hun logo rijden.
  • ...

Frequentie illusie toepassen in je marketingstrategie 

Als bedrijf is de 'frequentie-illusie' een krachtig hulpmiddel om je naamsbekendheid en merkherkenning te vergroten. Zodra mensen je merk of product beginnen op te merken, zowel offline als online, wil je ervoor zorgen dat het hen overal blijft opvallen. Hoe vaker een gebruiker in contact komt met jouw merk, hoe groter de kans dat dit leidt tot meer conversies. 

Dit bereik je door gerichte acties, zoals:

  • Persoonlijke e-mails versturen
  • Remarketing advertenties opstellen
  • Positieve klantenreviews verzamelen
  • Organische vertoningen verhogen door middel van blogs
  • Adverteren op Google
  • Samenwerken met zowel interne als externe influencers die je product promoten
  • Zorgen voor een herkenbaar logo, slogan en huisstijl

De kern van de boodschap is dus: verspreid je logo, content, video’s, en meer op grote schaal via diverse sociale mediakanalen. Vergeet ook niet om offline zichtbaar te zijn, bijvoorbeeld via affiches, (netwerk)evenementen en andere fysieke promoties.

Hoe val je online op? Lees onze blog over het Von Restorff effect. 

Is ‘viraal gaan’ een illusie? 

Het wordt niet voor niets de frequentie-ILLUSIE genoemd. Hoewel het wetenschappelijk bewezen is dat onze hersenen reageren op bepaalde interesses, houden ze ons ook een beetje voor de gek. Is het product echt zo populair als je denkt? 

Wanneer je iets telkens opnieuw ziet opduiken, kan dat de indruk geven dat het veel gewilder of populairder is dan in werkelijkheid het geval is. Misschien is het inderdaad een nieuwe trend en rennen mensen er massaal achteraan, of misschien lijkt dat alleen maar zo. Wie zal het zeggen? 😉

Zoé Peleman

Go viral!

Met de juiste hulp zorgen wij ervoor dat je merknaam of product door iedereen wordt opgemerkt. Misschien wordt je bedrijf hierdoor zelfs bekender. ;)

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Werkt humor in reclame en marketing?

Werkt humor in reclame en marketing?

Omission bias: De rol van angst bij klantbeslissingen

Omission bias: De rol van angst bij klantbeslissingen

Daarom moet je focussen op klantenreviews!

Daarom moet je focussen op klantenreviews!

Verliesaversie toepassen in je marketingverhaal

Verliesaversie toepassen in je marketingverhaal

Hoe je de Piramide van Maslow kan inzetten in jouw marketingstrategie

Hoe je de Piramide van Maslow kan inzetten in jouw marketingstrategie

Belgische ondernemers zijn te braaf in hun marketing

Belgische ondernemers zijn te braaf in hun marketing