Is het AIDA-model echt oeroud?
Interpreteer de bovenstaande vraag maar op jouw eigen manier, maar de eerste keer dat het begrip ‘AIDA’ uit de lucht viel, was al in het jaar 1925! Edward Kellog Strong was een Amerikaanse professor in de Psychologie dat al in de vroege jaren verkoops- en advertentietechnieken bestudeerde.
De vier pijlers van AIDA
In dit recept – en eigenlijk manier van schrijven – wordt de nadruk gelegd op 4 belangrijke ingrediënten:
- Aandacht (Awareness)
- Interesse (Interest)
- Verlangen (Desire)
- Actie (Action)
Breng deze vier basis ingrediënten in zowel jouw offline als online communicatie en het wordt een heerlijke maaltijd voor al jouw toekomstige proevers. Denk maar aan jouw blogartikelen, nieuwsbrieven, persberichten, landingspagina’s en nog zoveel meer.
Vele critici twijfelen aan het AIDA-model in onze huidige verkoop- en reclamewereld en vinden dat het in een nieuw jasje gestoken moet worden. Gedateerd of niet gedateerd? Dat antwoord laat ik aan jou over na het lezen van onze blog!
Maar voor je te hongerig wordt, gaan we eerst even dieper in op het recept zelf:
Stap 1: Giet een scheutje creativiteit – Aandacht
In deze huidige wereld vol afleiding, is het van groot belang om een opvallende en boeiende boodschap te creëren dat direct de aandacht trekt. Vergelijk het maar met een klein voorgerechtje dat de maag al wat doet vullen. Niet te veel, niet te weinig. Deze goesting kan je creëren door:
- Krachtige koppen
- Aantrekkelijke afbeeldingen
- Interessante inhoud (…Oeps, al een klein voorproefje naar stap 2)
Kleine tip: houd hierbij ook rekening met jouw SEO en SEA. Weet je niet over wat het gaat? Je vindt alle informatie terug in deze blog.
Stap 2: Meng met een handvol relevante informatie – Interesse
Stap één is hier al succesvol afgerond. Zodra je de aandacht hebt getrokken, is het belangrijk om de smaakpapillen van je doelpubliek verder te prikkelen door hen informatie te geven.
Informatie = interesse!
Je gebruikt vervolgens extra kruiden om meer smaak te geven aan je gerecht zoals: storytelling, reviews, cijfergegevens, facts and figures… noem maar op.
Stel jezelf ook maar de vraag: Hoe kan jouw product of dienst een oplossing bieden aan een bestaand probleem? Hoe kan het een bepaalde wens vervullen?
Dit is het moment waarop je hen wilt laten denken: ”Dit klinkt interessant!”.
Stap 3: Voeg een snuifje emotie toe – Verlangen
Net zoals een heerlijke geur je naar de eettafel lokt, is het tijd om verlangen op te wekken bij jouw publiek.
Voeg een snufje emotie toe aan je marketinggerecht door de voordelen en unieke eigenschappen - of ook wel USP's - van je product of dienst te benadrukken.
- Wat maakt jou anders dan de concurrent?
- Wat kan jij goed?
- Wat is het voordeel voor jouw klant?
In deze fase wil je hen laten denken: ”Ik wil dit!”.
Stap 4: Werk af met een krachtige oproep - Actie
Dit is als het serveren van het hoofdgerecht waar iedereen op heeft gewacht. Maak jouw oproep gemakkelijk voor je publiek om actie te ondernemen. Gebruik hiervoor heldere instructies en een overtuigende call-to-action:
- Invullen van een contactformulier
- Aanvragen van een offerte
- Inschrijven op een nieuwsbrief
- Kopen van een product
- Inschrijven voor een evenement
- …
Ze laten hier het denken achterwegen en zeggen: "Ik moet dit nu doen!".
Stap 5: Een laatste serveertip
Publiceer jouw communicatieberichten op de juiste platformen en kanalen om je doelgroep te bereiken. Belangrijk! Zorg ervoor dat je het recept aanpast op basis van de smaak en behoeften van je doelgroep.
En daar heb je het - het perfecte AIDA-recept voor succesvolle marketing! Of je nu een beginnende marketeer bent of een ervaren professional, dit basisrecept zal je helpen om je klantbetrokkenheid te vergroten en je conversies te stimuleren. Bon appétit!