Wat zijn de EEAT-richtlijnen van Google? (Volledige gids)

SEO

Als bedrijf is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de teksten op je website zo geschreven zijn dat Google ze relevant vindt. De zoekmachine heeft hiervoor richtlijnen uitgeschreven, die recent een update kregen. Voldoen je teksten aan de EEAT-richtlijnen van Google, dan zal je hoger scoren in de ranking en dus eerder verschijnen in de zoekresultaten.

In deze gids leer je alles wat je moet weten over de EEAT-richtlijnen van Google, en hoe je deze kan toepassen om de kwaliteit van jouw website te verbeteren.

Wat zijn de EEAT Richtlijnen van Google?

Google heeft maar één doel, dat is gebruikers de beste zoekresultaten tonen. De EEAT-richtlijnen van Google zijn een kwaliteitsbeoordeling van hoe goed Ervaring, Expertise, Autoriteit en Vertrouwen (Trust) naar voren komen in een website-tekst.

EEAT Google visual

Foto: Google 

Vertrouwen staat hierbij centraal. In welke mate is jouw webpagina accuraat, eerlijk en betrouwbaar? Vertrouwen kan verschillen afhankelijk van het type webpagina. Enkele voorbeelden waarbij vertrouwen tot uiting kan komen.

  • Op een shoppingpagina: veilige online betalingssystemen, een betrouwbare en bereikbare klantenservice, reviews, duidelijke algemene voorwaarden...
  • Op een reviewpagina: eerlijk geschreven door echte klanten, geen verkoopteksten.
  • Informatieve pagina (van bijvoorbeeld) een veiligheidsdienst: correcte info, bijvoorbeeld telefoonnummers, zodat mensen de juiste actie kunnen ondernemen.

Vertrouwen op website Kärcher Center Maes

Ervaring, expertise en autoriteit ondersteunen de beoordeling van het vertrouwen. En dit heeft een grote invloed op je SEO. Deze richtlijnen bestaan dus om te bepalen welke websites bovenaan de SERP of zoekresultaten verschijnen, en welke niet. Door ervoor te zorgen dat jouw website voldoet aan deze richtlijnen, kun je jouw positie in de zoekresultaten aanzienlijk verbeteren.

Waarom heeft Google EEAT in het leven geroepen

Wanneer je iets opzoekt op Google, hoe eenvoudig ook, dan ga je er vanuit dat de zoekmachine je voorziet van correcte informatie. Google hecht zelf ook erg veel belang aan de kwaliteit van de informatie die ze aanbieden.

Pagina’s met kwalitatief lage content – die bijvoorbeeld een negatieve invloed hebben op de gezondheid, de financiën of de veiligheid van mensen – worden afgestraft. Google wil dus eigenlijk enkel de beste informatie doorgeven aan de gebruiker. En dat is toch eigenlijk waar jij als bedrijf ook naar streeft, niet? 

Waarom zijn EEAT-Richtlijnen belangrijk voor mijn bedrijf?

De EEAT-Richtlijnen van Google zijn belangrijk voor jouw bedrijf, omdat ze in sterke mate bepalen welke websites hoog in de zoekresultaten verschijnen. Door ervoor te zorgen dat jouw website voldoet aan deze richtlijnen, kun je dus jouw SEO verbeteren. Hierdoor zal je meer bezoekers naar jouw website trekken en bijgevolg ook meer verkopen.

Bovendien zorgt het toepassen van deze richtlijnen ervoor dat jouw website betrouwbaarder en professioneler overkomt, wat de kans vergroot dat bezoekers daarna spontaan terugkeren. 

Hoe verbetert EEAT mijn website?

Waar het voor Google om draait is relevantie. Hoe relevant is jouw website voor mensen die informatie opzoeken. Er zijn verschillende manieren om jouw website relevanter te maken. Allemaal gebaseerd op EEAT. We geven hier enkele concrete voorbeelden:

Toon je ervaring

Google kijkt naar de ervaring die jij als speler op de markt hebt met je aanbod. Niet enkel woorden, maar daden dus ;-)

De ideale manier om je ervaring te tonen zijn reviews. Maar je kan jouw ervaring ook laten zien door veel voorbeelden en referenties uit je eigen werk op jouw website te plaatsen. Projecten je in het verleden succesvol hebt voltooid, tonen dat je weet waar je mee bezig bent.

 Realisaties raamdecoratie Ellen Coenen
Realisaties Raamdecoratie Ellen Coenen

Reviews Raamdecoratie Ellen Coenen

Laat je expertise blijken

Google kijkt naar de kennis en ervaring van de auteur van de content, en naar de relevantie van de content voor de zoekopdracht. 

Je kunt jouw expertise aantonen door het plaatsen van blogartikelen, whitepapers of casestudies die jouw diepgaande kennis tonen over je vakgebied. Door te vermelden wie de tekst geschreven heeft en wat zijn of haar expertise is, scoor je extra pluspunten.  

Voorbeeld van "Geschreven door" handtekening

Handtekening blogartikels MaesMedia

Door te laten zien dat je op de hoogte bent van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche, vergroot je de kans dat Google jouw website als een expert beschouwt. Houd deze informatie ook up-to-date, want gedateerde teksten zijn dan weer nefast voor je ranking.

Laat zien dat je een autoriteit bent

Google kijkt naar de reputatie van de auteur en de website, en naar het aantal links van andere betrouwbare websites.

Je kunt jouw autoriteit dus tonen door te zorgen voor externe links van andere websites – ook wel backlinks genoemd – naar jouw content. Door het publiceren van content op andere gezaghebbende websites, kan je jouw eigen autoriteit nog meer verhogen.

Ook door het plaatsen van certificeringen en awards op jouw website versterk je je autoriteit.

Accreditaties en erkenningen website Lovap
Accreditaties en erkenningen Lovap

Accreditaties en erkenningen website Lovap

Zorg voor vertrouwen

Google kijkt naar de betrouwbaarheid en veiligheid van de website, en naar de transparantie en nauwkeurigheid van de informatie.

Je kunt vertrouwen opwekken door bijvoorbeeld het plaatsen van klantenrecensies, trust badges of beveiligingscertificaten (SSL) op jouw website. Ook kan je jouw bezoekers geruststellen door duidelijke contactinformatie te plaatsen, en door een duidelijk privacybeleid en gebruiksvoorwaarden op te stellen.

 Algemene voorwaarden website Kärcher Center Maes

Belangrijkste to do’s:

Hierbij alvast enkele "quick wins" voor een betere EEAT-score: 

  • Zorg dat jouw content van hoge kwaliteit is, en relevant voor jouw doelgroep.
  • Zorg dat jouw website een professionele uitstraling heeft, en dat alle informatie up-to-date is.
  • Zorg dat jouw content goed geschreven is, en vrij is van grammaticale en spellingfouten.
  • Zorg dat jouw content visueel aantrekkelijk is, en dat het gebruik maakt van afbeeldingen, video's en andere multimedia.
  • Zorg dat er duidelijke contactgegevens op jouw website staan, zodat bezoekers gemakkelijk contact kunnen opnemen.
  • Zorg dat er links van andere betrouwbare websites naar jouw website verwijzen.

Voldoet AI-gegenereerde content aan de EEAT-richtlijnen?

Nu de evolutie van AI-tools – Artificiële Intelligentie – met rasse schreden vooruit gaat, is het nuttig om te overwegen deze tools in te zetten om copy te genereren voor je website. Met één klik heb je bij wijze van spreken een volledige blog bij elkaar geschreven. Maar voldoet deze AI-inhoud aan de EEAT-richtlijnen van Google?

Het is belangrijk om te begrijpen dat de EEAT-richtlijnen zich richten op het waarborgen van de kwaliteit van de content, en niet op de manier waarop de content gemaakt is. In dat opzicht zou een tekst geschreven door AI dus even goed beoordeeld kunnen zijn als een tekst geschreven door jou.

Als je AI-software programmeert om waardevolle en nuttige content te creëren die voldoet aan de vereisten van de EEAT-richtlijnen, dan kan zo’n tekst inhoudelijk zeker voldoen aan de richtlijnen. Het is echter belangrijk om te onthouden dat de kwaliteit van de gegenereerde content sterk afhankelijk is van de kwaliteit van de input – prompt – die deze software van jou krijgt. Als jouw input van lage kwaliteit is, zal de gegenereerde content ook van lage kwaliteit zijn.

Hoe maak ik een AI-gegenereerde tekst EEAT-proof?

  • Beoordeel en bewerk je AI-gegenereerde content altijd!
  • Zorg ervoor dat de structuur goed zit, is de opbouw logisch?
  • Check of alle informatie correct is, deze technologie is (nog) niet foutloos! 
  • Is de tekst geschikt voor jouw doelpubliek? Hoe zit het met de schrijfstijl en het woordgebruik?
  • Voeg persoonlijke informatie over je bedrijf of je producten toe (ervaring, expertise, autoriteit!), want dat zal een AI-tool nooit kunnen genereren. 

Dus ja, AI-gegenereerde content kan voldoen aan de EEAT-richtlijnen, maar het blijft belangrijk om de kwaliteit te waarborgen door menselijke controle. Aanvulling is altijd wenselijk, aangezien dit je expertise, ervaring, autoriteit en vertrouwen enkel nog meer kan verbeteren.

 

Michaël Daems

Geen kaas gegeten van EEAT?

Geen nood, wij kijken graag met je mee en bezorgen je advies over wat jij kan doen om je website beter te doen scoren in Google!

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Wat is het verschil tussen SEO en SEA voor jouw KMO?

Wat is het verschil tussen SEO en SEA voor jouw KMO?

Marketing voor KMO’s: voorbeelden en tips

Marketing voor KMO’s: voorbeelden en tips

Hoe kom ik op plaats één in Google?

Hoe kom ik op plaats één in Google?

Het belang van HREFLANG attributen bij meertalige SEO

Het belang van HREFLANG attributen bij meertalige SEO

De ultieme checklist voor je SEO blogpost

De ultieme checklist voor je SEO blogpost

De voordelen van Google My Business voor je marketing

De voordelen van Google My Business voor je marketing