Doelstellingen van websites voor brandweerzones
We hebben al meerdere websites gemaakt voor brandweerzones, dus we weten perfect wat jij wilt bereiken. Meestal ligt de focus van onze klanten bij enkele (of alle) onderstaande aspecten.
1: onderscheid tussen dringende en niet-dringende hulpverlening
Als iemand zijn huis in brand staat, dan moet je als brandweer zo snel mogelijk uitrukken. Verstop je contactgegevens dus niet. De kans is groot dat mensen weten dat ze onmiddellijk 112 moeten bellen, maar toch.
Voor de niet-dringende hulp bouwen we een overzichtelijk e-loket, daarover later meer in deze blog.
2: vacatures / vrijwilligers zoeken
Net als bij de meeste bedrijven is er bij hulpverleningszones een grote vraag naar personeel, of vrijwilligers.
3: burgers informeren en sensibiliseren
Je wil je burgers informeren over jaarrapporten, nieuws, aankomende evenementen … Ook sensibiliseringscampagnes en crisisupdates vallen hieronder.
4: de uitstraling van je zone verbeteren
Je wil een betrouwbare en professionele uitstraling bereiken. Toegankelijkheid uitstralen met een menselijk gelaat.
Opbouw en websitemodules voor hulpverleningszones
Als brandweerzone moet je een lijst van vereisten opstellen, dat snappen we. Hieronder geven we mee wat er in elke website van MaesMedia zit:
- Een ontwerp op maat van de huisstijl van je hulpverleningszone.
- Een CMS waarin je zelf alle inhoud van de website zelf kan aanpassen.
- Een responsieve website (voor desktop, smartphone, tablets, …)
- Een koppeling met Google Analytics, Google Tag Manager, Google Search Console en Bing Webmaster Tools
- Een SEO-redirect zodat je geen foutmeldingen krijgt op je nieuwe websites.
- Juiste wettelijke bepalingen (gdpr proof, cookiebeleid, …)
- Uitbreidingsmogelijkheden naar de toekomst toe.
- Training van het CMS (niet dat het zo moeilijk is, hoor!)
- Beveiligde website (https)
- ...
Dan zijn er nog een hoop modules die vaak terugkomen bij hulpverleningswebsites. We overlopen hier de belangrijkste.
Algemene / informatieve pagina’s
Denk hierbij aan de homepage, de ‘over ons’ pagina, contact… Deze voorzien we standaard in iedere website. Aan de hand van een briefing (die jullie waarschijnlijk wel hebben over jullie hulpverleningszone) kunnen wij perfect aan de slag met alle teksten. Dit doen we ook in de huisstijl van jullie website. Nog geen huisstijl? Daar kunnen we ook mee helpen. En uiteraard kan je alles zelf aanpassen.
E-loket
Dit is het belangrijkste onderdeel van je website, waarschijnlijk. Dit is specifiek voor inwoners die niet-dringende hulpverlening nodig hebben. Deze formulieren gaan meestal over:
- Wateroverlast
- Preventie
- Facturatie
- Stormschade
- Wespennest
De meeste van deze formulieren koppelen we rechtstreeks met een iframe vanuit een programma zoals AbiFire. Sommige formulieren maken we zelf. Alles hangt ervan af met welke systemen jij werkt.
Nieuwsmodule
Er zijn veel nieuwsberichten die je kan schrijven. Denk aan preventietips, nieuws over je zone, info over wespen, …
We voorzien ook dat de meest recente nieuwsberichten op je homepage worden getoond en dat je je nieuwsberichten kan inplannen voor een specifieke datum.
Vacaturemodule
De brandweer zoekt continu brandweermannen en – vrouwen. Maar veel mensen hebben hier vragen over. Daarom bevat onze vacaturemodule voor hulpverleningszones volgende onderdelen:
- Een overzicht van de openstaande vacatures
- Informatie over hoe je brandweer kan worden
- Informatie over de selectieproeven (FGA)
- Overzicht van infosessies
Dit kan uiteraard aangepast worden aan de noden van jouw brandweer- of hulpverleningszone.
Bespreek met ons je website
Voorbeeld website: Hulpverleningszone Taxandria
Wij maakten de website voor onder andere HVZ Taxandria. Deze hulpverleningszone verenigt Arendonk, Baarle-Hertog, Beerse, Hoogstraten, Kasterlee, Lille, Merksplas, Oud-Turnhout, Ravels, Rijkevorsel, Turnhout, Vosselaar.
Bekijk de website van HVZ Taxandria
E-loket voorbeeld
Deze website heeft een uitgebreid e-loket. Dit is opgedeeld in:
- Niet dringende hulpverlening, voor minder dringende interventies.
- Wespenverdelging
- Stormschade
- Melding wateroverlast
- Een vraag over je factuur
- Wettelijke brandpreventie
- Aanvraag voor advies of bespreking
- Controle publiek toegankelijke inrichting
- Andere controles
- Afwijking publiek toegankelijke inrichting
- Contactformulier preventiedienst
- Andere formulieren
- Aanvraag of melding van een brand- of evacatuatieoefening
- Aanvraag interventieverslag
- Registratie sleutelkluis of toegang hulpdiensten
- Spontane sollicitatie
- Klachtenformulier
- Scholenproject VUUR
Downloads
Er zijn veel documenten die je als hulpverleningszone moet delen. Bij HVZ Taxandria maakten we het voor hen makkelijk om zelf categorieën en jaargangen toe te voegen. Activiteitenrapporten, zonnecolleges, dagordes, notulen, ... HVZ Taxandria kan zelf de types van bestanden kiezen en dan achteraf bij de juiste categorie uploaden.
Deze downloads worden dan duidelijk op de website getoond, zoals hier de activiteitenrapporten per jaar.
Zoekmodule
Mensen vinden het vaak makkelijker om letterlijk te zoeken op een woord, dan effectief je website door te bladeren, hoe gebruiksvriendelijk je website ook is. Daarom werkten we met een zoekmodule die niet enkel op pagina's zoekt, maar ook bijvoorbeeld tussen de nieuwsberichten.
Preventie en communicatie
Al bij al kunnen we stellen dat een website voor een hulpverleningszone draait om enerzijds preventie / informatie en anderzijds een duidelijke communicatie of aanvraag via formulieren.
En da's bij HVZ Taxandria goed gelukt!