Websites op maat van brandweerzones en hulpverleningszones

Wanneer mensen dringend de brandweer nodig hebben, bellen ze 112. Maar sommige mensen hebben een iets minder dringende vraag, zoals de aanvraag van een wespenverdeling.

Als hulpverleningszone moet jij een gebruiksvriendelijke website hebben om je burgers snel en duidelijk wegwijs te maken. Daarmee bedoelen we:

  • Een duidelijk onderscheid tussen dringende en niet-dringende hulp
  • Burgers informeren over het nieuws uit de zone
  • Een betrouwbare en professionele uitstraling
  • Een CMS waarmee je zelf de inhoud kan aanpassen
  • Een overzicht van alle posten
  • Een duidelijk overzicht van brandweervacatures

 In deze blogpost tonen we je wat er belangrijk is aan een website voor brandweerzones / hulpverleningszones. Alle foto's voorbeelden in deze blog hebben wij zelf gemaakt.. 

Ben jij op zoek naar een website voor jouw hulpverleningszone

 Contacteer ons

Doelstellingen van websites voor brandweerzones 

We hebben al meerdere websites gemaakt voor brandweerzones, dus we weten perfect wat jij wilt bereiken. Meestal ligt de focus van onze klanten bij enkele (of alle) onderstaande aspecten.

1: onderscheid tussen dringende en niet-dringende hulpverlening

Als iemand zijn huis in brand staat, dan moet je als brandweer zo snel mogelijk uitrukken. Verstop je contactgegevens dus niet. De kans is groot dat mensen weten dat ze onmiddellijk 112 moeten bellen, maar toch. 

Voor de niet-dringende hulp bouwen we een overzichtelijk e-loket, daarover later meer in deze blog. 

2: vacatures / vrijwilligers zoeken

Net als bij de meeste bedrijven is er bij hulpverleningszones een grote vraag naar personeel, of vrijwilligers.

3: burgers informeren en sensibiliseren

Je wil je burgers informeren over jaarrapporten, nieuws, aankomende evenementen … Ook sensibiliseringscampagnes en crisisupdates vallen hieronder.

4: de uitstraling van je zone verbeteren

Je wil een betrouwbare en professionele uitstraling bereiken. Toegankelijkheid uitstralen met een menselijk gelaat. 

Opbouw en websitemodules voor hulpverleningszones 

Als brandweerzone moet je een lijst van vereisten opstellen, dat snappen we. Hieronder geven we mee wat er in elke website van MaesMedia zit:

  • Een ontwerp op maat van de huisstijl van je hulpverleningszone.
  • Een CMS waarin je zelf alle inhoud van de website zelf kan aanpassen.
  • Een responsieve website (voor desktop, smartphone, tablets, …)
  • Een koppeling met Google Analytics, Google Tag Manager, Google Search Console en Bing Webmaster Tools
  • Een SEO-redirect zodat je geen foutmeldingen krijgt op je nieuwe websites.
  • Juiste wettelijke bepalingen (gdpr proof, cookiebeleid, …)
  • Uitbreidingsmogelijkheden naar de toekomst toe.
  • Training van het CMS (niet dat het zo moeilijk is, hoor!)
  • Beveiligde website (https)
  • ... 

Meer over webdesign

Dan zijn er nog een hoop modules die vaak terugkomen bij hulpverleningswebsites. We overlopen hier de belangrijkste.

Algemene / informatieve pagina’s

Denk hierbij aan de homepage, de ‘over ons’ pagina, contact… Deze voorzien we standaard in iedere website. Aan de hand van een briefing (die jullie waarschijnlijk wel hebben over jullie hulpverleningszone) kunnen wij perfect aan de slag met alle teksten. Dit doen we ook in de huisstijl van jullie website. Nog geen huisstijl? Daar kunnen we ook mee helpen. En uiteraard kan je alles zelf aanpassen. 

Voorbeeld van het cms van de website van HVZ Taxandria waarin je kan zien hoe je de 'over ons' pagina kan updaten.
Zelf de inhoud van je pagina's aanpassen? Geen enkel probleem met ons cms.

E-loket

Dit is het belangrijkste onderdeel van je website, waarschijnlijk. Dit is specifiek voor inwoners die niet-dringende hulpverlening nodig hebben. Deze formulieren gaan meestal over:

  • Wateroverlast
  • Preventie
  • Facturatie
  • Stormschade
  • Wespennest

De meeste van deze formulieren koppelen we rechtstreeks met een iframe vanuit een programma zoals AbiFire. Sommige formulieren maken we zelf. Alles hangt ervan af met welke systemen jij werkt.

Voorbeeld van een footer van een website waarin snelle links naar het e-loket zijn verwerkt.
We voorzien vaak ook snelle links nogmaals in de footer van je website.

Nieuwsmodule

Er zijn veel nieuwsberichten die je kan schrijven. Denk aan preventietips, nieuws over je zone, info over wespen, …

We voorzien ook dat de meest recente nieuwsberichten op je homepage worden getoond en dat je je nieuwsberichten kan inplannen voor een specifieke datum. 

Vacaturemodule

De brandweer zoekt continu brandweermannen en – vrouwen. Maar veel mensen hebben hier vragen over. Daarom bevat onze vacaturemodule voor hulpverleningszones volgende onderdelen:

  • Een overzicht van de openstaande vacatures
  • Informatie over hoe je brandweer kan worden
  • Informatie over de selectieproeven (FGA)
  • Overzicht van infosessies
Het is niet voor iedereen weggelegd om bij de brandweer te komen werken. En dat moet je durven benoemen.

Dit kan uiteraard aangepast worden aan de noden van jouw brandweer- of hulpverleningszone.

Bespreek met ons je website

Voorbeeld website: Hulpverleningszone Taxandria

Wij maakten de website voor onder andere HVZ Taxandria. Deze hulpverleningszone verenigt Arendonk, Baarle-Hertog, Beerse, Hoogstraten, Kasterlee, Lille, Merksplas, Oud-Turnhout, Ravels, Rijkevorsel, Turnhout, Vosselaar. 

HVZ Taxandria: 12 brandweerposten, 12 gemeentes en meer dan 200.000 inwoners.

Bekijk de website van HVZ Taxandria 

E-loket voorbeeld  

Deze website heeft een uitgebreid e-loket. Dit is opgedeeld in: 

  • Niet dringende hulpverlening, voor minder dringende interventies.  
    • Wespenverdelging
    • Stormschade
    • Melding wateroverlast
    • Een vraag over je factuur 
  • Wettelijke brandpreventie
    • Aanvraag voor advies of bespreking
    • Controle publiek toegankelijke inrichting
    • Andere controles 
    • Afwijking publiek toegankelijke inrichting
    • Contactformulier preventiedienst
  • Andere formulieren
    • Aanvraag of melding van een brand- of evacatuatieoefening
    • Aanvraag interventieverslag
    • Registratie sleutelkluis of toegang hulpdiensten 
    • Spontane sollicitatie 
    • Klachtenformulier
    • Scholenproject VUUR 
Een preview van het e-loket van Hulpverleningszone Taxandria op een desktop.

Downloads 

Er zijn veel documenten die je als hulpverleningszone moet delen. Bij HVZ Taxandria maakten we het voor hen makkelijk om zelf categorieën en jaargangen toe te voegen.  Activiteitenrapporten, zonnecolleges, dagordes, notulen, ... HVZ Taxandria kan zelf de types van bestanden kiezen en dan achteraf bij de juiste categorie uploaden. 

Deze downloads worden dan duidelijk op de website getoond, zoals hier de activiteitenrapporten per jaar. 

Zoekmodule 

Mensen vinden het vaak makkelijker om letterlijk te zoeken op een woord, dan effectief je website door te bladeren, hoe gebruiksvriendelijk je website ook is. Daarom werkten we met een zoekmodule die niet enkel op pagina's zoekt, maar ook bijvoorbeeld tussen de nieuwsberichten. 

Voorbeeld zoekresultaten op de website van hulpverleningszone Taxandria.
In dit voorbeeld zochten we op het woord "wesp".

Preventie en communicatie  

Al bij al kunnen we stellen dat een website voor een hulpverleningszone draait om enerzijds preventie / informatie en anderzijds een duidelijke communicatie of aanvraag via formulieren. 

En da's bij HVZ Taxandria goed gelukt! 

Printscreen van wettelijke brandpreventie van de website van HVZ Taxandria.
Michaël Daems

Contacteer ons voor jouw website op maat

Wij maakten al verscheidene websites voor brandweerzones. We weten wat werkt, en wat er niet werkt. Heb je een offerteaanvraag voor de ontwikkeling van een website, heb je gewoon een vraag of wil je met ons brainstormen over je website? Het kan allemaal vrijblijvend. 

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Webapplicatie laten maken: voorbeelden en prijzen

Webapplicatie laten maken: voorbeelden en prijzen

Website analyse laten maken

Website analyse laten maken

Wat is het verschil tussen UX en UI?

Wat is het verschil tussen UX en UI?

Dit is het stappenplan als je een website laat maken

Dit is het stappenplan als je een website laat maken

Zo voorkom je dat je website gehackt wordt

Zo voorkom je dat je website gehackt wordt

Waarom MaesMedia een eigen CMS-systeem gebruikt

Waarom MaesMedia een eigen CMS-systeem gebruikt