Zo krijg je meer structuur in je marketing

Structuur en marketing? Past dit in één zin? Als bedrijf zijn we druk bezig met het bedienen van onze klanten en marketing is dat enge beest dat af en toe gevoed moet worden om nog eens wat nieuwe klanten aan te trekken. 

Dus zo nu en dan doen we een campagne, plaatsen we een bericht op onze Facebookpagina of sturen we een mail naar bestaande klanten. Dan nog snel iets op Instagram omdat zoon of dochterlief zei dat we daarop moeten inzetten “om mee te zijn” en een “trendy” bedrijf te worden. Check! 

Helaas stopt het marketingverhaal van het gemiddelde bedrijf daar… Uiteraard wil jij beter scoren dan gemiddeld; daarom geef ik je enkele praktische tips: 

  • stappenplan van je marketingplanning
  • doel van je marketingacties: structureel vs. occassioneel 
  • jaarkalender vs. maandkalender 

Maak je marketingplan concreet 

Heb je ooit al een marketingplan gemaakt voor je bedrijf? Vaak blijkt het een hele opgave om zich eraan te houden. 

Vol goede moed starten we met het bepalen van onze doelgroep, we kijken naar wat ons bedrijf uniek maakt en hoe we deze doelgroep moeten bereiken. Tenslotte nog de doelstelling, enkele percentages groei en voilà: het marketingplan is klaar! 

Dit jaar wordt ons jaar! Dit jaar gaan we ervoor. Enkele weken gaat het goed met de voornemens, maar dan gaat het plan terug de kast in omdat dat toch maar in de weg ligt en er eigenlijk geen tijd voor is.

Het is meteen duidelijk waarom dit fout gaat: Er is geen structuur in je marketing. Laten we samen je marketingplan concreet maken.

Structurele marketingacties vs. occasionele acties 

Wat je nodig hebt is een marketingplanning. Heel concreet: wat gaan we wanneer doen?.

Ik maak graag het onderscheid tussen twee type marketingacties die in je marketingplan opgenomen moeten worden: acties die maandelijks uitgevoerd worden (structureel) en marketingcampagnes die jaarlijks in een bepaalde maand voorkomen (occasioneel).

In combinatie met een handig stappenplan kan je hierdoor eenvoudig structuur brengen in je marketing. 

Voorbeeld van een structurele marketingkalender

Structurele acties 

We maken een frequentieplanning van alle mogelijke marketingacties die we steeds tegelijkertijd uitvoeren.  Dat klinkt moeilijker dan het is; we vertellen gewoon hoe vaak we een kanaal gaan inzetten. 

Bijvoorbeeld:

Occassionele acties

Je marketing is meer dan wat acties die zichzelf maandelijks herhalen. Gedurende het jaar zijn er heel wat momenten om op te vallen met je bedrijf. Denk maar aan een opendeurdag, een beurs, je seizoensgerelateerde producten of je jaarlijkse kerstkaarten.

Doel van je marketingacties 

Marketing zonder een doel is als een café zonder bier. Leuk voor even, maar het begint snel te vervelen.

Een marketingactie uitvoeren is pas écht makkelijk als het doel duidelijk is. We werken hier met een vaakgebruikt model in marketing. We besparen je de technische achtergrond; maar het concept is makkelijk: een potentiële klant wordt geen klant vanaf het eerste contact met je bedrijf. Door in te spelen op verschillende marketingdoelen, bereiken we hem op een slimmere manier.

Wat is het doel van marketing? attract, convert, close en delight
 

We delen marketingacties op in 4 doelen. 

  • Attract: aantrekken van bezoekers, propects 
  • Convert: zorgen dat je te weten komt wie je bezoeker is (lead) 
  • Close: zorgen dat je lead de gelegenheid krijgt om je product/dienst te kopen 
  • Delight: van klant naar ambassadeur. Inzetten op klantenbeleving

Een ander bekend concept is dat van See, Think, Do, Care

Zonder uitvoering blijft het slechts een plan

Je hebt nu op een efficiënte manier een marketingplanning gemaakt voor dit jaar. Dit geeft je een houvast & structuur in je marketing.

Hier begint je verhaal uiteraard pas. Zorg er nu voor dat al je campagnes tijdig opgezet en bijgestuurd worden.

Het grootste excuus: "wij hebben geen tijd".

Gelukkig kan je tijd kopen bij een marketingbureau zoals MaesMedia. We verkopen je uiteraard niet écht tijd; maar je krijgt wél ons marketingteam tot je beschikking. Zo helpen we je met de uitvoering van je plan. 

Zo ben jij zeker van marketingcampagnes. Elke maand opnieuw.

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Efficiënter werken dankzij digitalisatie: 10 tips voor KMO’s

Efficiënter werken dankzij digitalisatie: 10 tips voor KMO’s

Hoe koppel ik mijn betaalkaart aan Google ads?

Hoe koppel ik mijn betaalkaart aan Google ads?

Een concurrent gebruikt mijn bedrijfsnaam als zoekwoord. Wat nu?

Een concurrent gebruikt mijn bedrijfsnaam als zoekwoord. Wat nu?

WISMO en andere customer support vragen: zo vermijd je ze

WISMO en andere customer support vragen: zo vermijd je ze

Hoe haal je meer conversies uit je website?

Hoe haal je meer conversies uit je website?

Wat is Google Consent Mode v2?

Wat is Google Consent Mode v2?