Maak je marketingplan concreet
Heb je ooit al een marketingplan gemaakt voor je bedrijf? Vaak blijkt het een hele opgave om zich eraan te houden.
Vol goede moed starten we met het bepalen van onze doelgroep, we kijken naar wat ons bedrijf uniek maakt en hoe we deze doelgroep moeten bereiken. Tenslotte nog de doelstelling, enkele percentages groei en voilà: het marketingplan is klaar!
Dit jaar wordt ons jaar! Dit jaar gaan we ervoor. Enkele weken gaat het goed met de voornemens, maar dan gaat het plan terug de kast in omdat dat toch maar in de weg ligt en er eigenlijk geen tijd voor is.
Het is meteen duidelijk waarom dit fout gaat: Er is geen structuur in je marketing. Laten we samen je marketingplan concreet maken.
Structurele marketingacties vs. occasionele acties
Wat je nodig hebt is een marketingplanning. Heel concreet: wat gaan we wanneer doen?.
Ik maak graag het onderscheid tussen twee type marketingacties die in je marketingplan opgenomen moeten worden: acties die maandelijks uitgevoerd worden (structureel) en marketingcampagnes die jaarlijks in een bepaalde maand voorkomen (occasioneel).
In combinatie met een handig stappenplan kan je hierdoor eenvoudig structuur brengen in je marketing.
Structurele acties
We maken een frequentieplanning van alle mogelijke marketingacties die we steeds tegelijkertijd uitvoeren. Dat klinkt moeilijker dan het is; we vertellen gewoon hoe vaak we een kanaal gaan inzetten.
Bijvoorbeeld:
- Facebook contentcreatie*: 2x per week
- Google zoekmachineadvertenties (SEA): dagelijks (omdat deze acties dagelijks lopen)
Occassionele acties
Je marketing is meer dan wat acties die zichzelf maandelijks herhalen. Gedurende het jaar zijn er heel wat momenten om op te vallen met je bedrijf. Denk maar aan een opendeurdag, een beurs, je seizoensgerelateerde producten of je jaarlijkse kerstkaarten.
Doel van je marketingacties
Marketing zonder een doel is als een café zonder bier. Leuk voor even, maar het begint snel te vervelen.
Een marketingactie uitvoeren is pas écht makkelijk als het doel duidelijk is. We werken hier met een vaakgebruikt model in marketing. We besparen je de technische achtergrond; maar het concept is makkelijk: een potentiële klant wordt geen klant vanaf het eerste contact met je bedrijf. Door in te spelen op verschillende marketingdoelen, bereiken we hem op een slimmere manier.
We delen marketingacties op in 4 doelen.
- Attract: aantrekken van bezoekers, propects
- Convert: zorgen dat je te weten komt wie je bezoeker is (lead)
- Close: zorgen dat je lead de gelegenheid krijgt om je product/dienst te kopen
- Delight: van klant naar ambassadeur. Inzetten op klantenbeleving
Een ander bekend concept is dat van See, Think, Do, Care.
Zonder uitvoering blijft het slechts een plan
Je hebt nu op een efficiënte manier een marketingplanning gemaakt voor dit jaar. Dit geeft je een houvast & structuur in je marketing.
Hier begint je verhaal uiteraard pas. Zorg er nu voor dat al je campagnes tijdig opgezet en bijgestuurd worden.