Een concurrent gebruikt mijn bedrijfsnaam als zoekwoord. Wat nu?

Ik heb de vraag al een paar keer gekregen: “een concurrent gebruikt onze merknaam als zoekwoord op Google. Wat moeten wij daarmee doen? En mag dat wel?”

Lang verhaal kort: ja, het mag. Er zijn regels rond, maar het mag. In sommige sectoren wordt dit massaal gedaan. Ik denk bijvoorbeeld aan software. Als je vb ‘Mailchimp’ zoekt (zie ook het voorbeeld hier iets onder), da’s een mailing software, kom je terecht bij verschillende bedrijven die adverteren op ‘mailchimp’. The best alternative, cheaper than mailchimp, better service, …

 We gaan in deze blogpost iets dieper in op adverteren op merknamen. Wat als het jou overkomt? Wat kan je doen? Wat als je het zelf zou willen doen?

Hoe kan een concurrent adverteren op mijn merknaam?

We leggen eerst even uit hoe dit mogelijk is. Je kan op zoekmachines (zoals Google en Bing) adverteren op specifieke woorden. Google maar eens Mailchimp. Dan krijg je een hoop gesponsorde berichten. Dit is wat ik zag tijdens het maken van deze blog: 

Printscreen van google bij het zoeken naar merknaam "mailchimp".
Een voorbeeld van adverteren op de concurrent.

Ik krijg eerst twee gesponsorde berichten.  Dit noemt men in de marketingwereld 'SEA': search engine advertising. Je ziet een advertentie van de concurrent, en eentje van Mailchimp zelf. Dit zijn advertenties. Onder de advertentie krijg je het eerste 'organische' resultaat. Dat is dan weer SEO. We schreven een blog over het verschil tussen SEO en SEA, als je hier dieper op zou willen ingaan. 

Met Google Ads kun je advertenties maken die verschijnen wanneer mensen zoeken naar specifieke zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf. Dit betekent dat je jouw advertenties kunt laten zien aan mensen die al interesse hebben in wat je te bieden hebt.

Dus, kort gezegd, Google Ads is een krachtige manier om jouw bedrijf te promoten aan mensen die actief op zoek zijn naar jouw producten of diensten op het internet, en dit alles binnen een budget dat je zelf bepaalt. Het is een marketingtechniek die wij voor onze klanten vaak toepassen. 

Maar dat zoekwoord, dat kan vanalles zijn. Dus niet alleen producten of diensten, maar ook de bedrijfsnaam van een concurrent. En dus ook die van jou. 

Mag een concurrent op mijn bedrijfsnaam adverteren op Google?

Yes, het kan, ook al voelt het niet eerlijk aan.  Er is wel een belangrijke nuance. Concurrenten mogen de merknaam gebruiken als zoekwoord. Ze mogen je merknaam niet gebruiken IN hun advertentie.

Wat is het verschil? Stel je voor dat jouw bedrijf "ABC Schoenen" heet. Een concurrent kan inderdaad bieden op het zoekwoord "ABC Schoenen" in Google Ads. Dit betekent dat wanneer iemand "ABC Schoenen" in Google zoekt, de advertenties van jouw concurrent kunnen verschijnen.

Wat zegt het beleid? 

Echter, volgens het beleid van Google mogen concurrenten niet jouw merknaam gebruiken in hun advertentietekst. Dus, als iemand zoekt naar "ABC Schoenen", mag een concurrent wellicht verschijnen in de advertenties, maar ze kunnen niet direct jouw merknaam gebruiken in hun koppen en beschrijvingen om verwarring te zaaien.

Dit beleid helpt om eerlijke concurrentie te bevorderen en consumenten te beschermen tegen misleidende advertenties. Het zorgt ervoor dat consumenten duidelijk kunnen zien welke advertenties afkomstig zijn van jouw bedrijf en welke van jouw concurrenten zijn.

Uitzonderingen 

In sommige gevallen kan je bedrijfsnaam wel opgenomen worden in de koppen van je concurrent. In dat geval maakt hij gebruik van dynamische koppen. Google vult dan de ingegeven zoekterm automatisch in.  Als je dan net 'ABC schoenen' hebt ingegeven in de zoekbalk, vult Google de door jou ingetypte zoekterm automatisch in de advertentie van de concurrent.  Zo lijkt het dat de concurrent wél actief jouw bedrijfsnaam opneemt, maar dat is eigenlijk niet het geval. 

Op onze eigen merknaam wordt ook fel geadverteerd. We feel your pain. We zullen het maar als een compliment beschouwen, zeker?

Waarom adverteert iemand op mijn bedrijfsnaam?

Simpel: jij bent bekend en daar wilt je concurrent van profiteren. Daardoor krijgt je concurrent meerdere voordelen.

Meer zichtbaarheidJe concurrent gebruikt jouw bekendheid om zo meer op Google getoond te worden. Ze weten dat men een bedrijf zoekt zoals dat van hen, en tonen dus relevante advertenties.
Klanten weglokkenDenk aan HelloFresh, toch een bekend merk. Jarenlang toonden concurrenten advertenties zoals ‘50% goedkopere maaltijdboxen”.  
Profiteren van zoekopdrachtenSoms zoeken mensen specifiek naar vergelijkingen tussen verschillende bedrijven. Door te adverteren op de bedrijfsnaam van een concurrent, kunnen ze worden opgenomen in deze vergelijkende zoekresultaten.

Soms is het niet moedwillig…

In het bovenstaande voorbeeld hadden we – een beetje expres – de naam “ABC schoenen” aangehaald. Als men adverteert op brede zoekwoorden, dan zeg je tegen Google: “ik wil op alles gevonden worden als iemand ‘schoenen” zoekt’. In dit geval is het dus niet moedwillig. Het is omdat er een algemene zoekterm in je bedrijfsnaam staat.

… maar meestal wel! 

Maar, meestal is er wel degelijk de intentie om op jouw bedrijfsnaam te adverteren. Meer nog, vaak ga je het zelf maar toevallig zien. Bij het instellen van advertenties kan je een locatie aanduiden waar je advertenties getoond mogen worden. Om het simpel te houden in ons voorbeeld: Vlaanderen.

We merken, dat als onze klanten hier last van hebben, ze dit vaak zelf niet kunnen zien. Dat is omdat je ook een locatie kan instellen waar je advertenties niét getoond mogen worden. De concurrent pakt dan vaak een straal van X kilometer rondom jouw bedrijf.  Slim. Sluw. Noem het hoe je het wil. 

Illustratie over de invloed van je locatie op je zoekresultaten.
Belangrijk: waar je bent kan een invloed hebben op de zoekresultaten én de advertenties.

Wat kan je doen als iemand op jouw naam adverteert?

Er zijn vier opties.

Optie 1: je doet niets.

Er verandert dan ook niets. Maar je concurrent gaat wel met jouw bekendheid lopen. Daarom raad ik altijd optie 2 aan.

Optie 2: je contacteert je concurrent 

De kans is heel groot dat je deze reactie krijgt: “Oh, dat wisten wij niet. Zal een foutje zijn van het marketingbureau. We vragen hen ermee te stoppen.” In hoeverre die reactie écht is, laat ik in het midden. By the way, volg dit ook op.

En nog een betere tip: laat ons het mee opvolgen. Wij kunnen in Google Ads kijken bij vertoningspercentage wie er op je naam adverteert, indien er een branded campagne loopt.

Contacteer ons 

Optie 3: je adverteert terug op hun bedrijfsnaam.

Maar dat heeft weer een hele resem voor- en nadelen.

Voordelen: 

  • Je vindt mensen die je eerst misschien niet kenden, of die niet aan je dachten. Je zichtbaarheid verhoogt. 
  • Je kan je concurrenten een ‘lesje leren’, maar of dit de beste manier is om aan marketing te doen… vind ik niet.
  • Voor start ups is dit een hele leuke manier om bekend te worden.
  • Je kan je USP’s in de advertentie zetten, of uitspelen wat jij beter doet / inspelen op wat je concurrent niét goed doet.

Ik moet zeggen: in’t algemeen doen we dit niet zo vaak; adverteren op de naam van de concurrent. Er zijn namelijk veel nadelen aan verbonden.

Nadelen:

  • Dit wordt een beetje bekeken als ’niet eerlijk’. Ik heb ook al gehoord van mensen die elkaar kwaad opbellen. 
  • De insteek hierbij is ‘als je moet concurreren op naam, dan ben je als bedrijf niet onderscheidend genoeg’. 
  • Je kan mogelijk een prijzenoorlog starten. 
  • En, het meest nadelige: dan ga je een vicieuze cirkel krijgen. Je gaat allemaal op elkaar adverteren. Dit kost geld. Je betaalt op Google per click, en dan ga je veel geld verliezen aan mensen die je eigenlijk al kennen.
  • Conversies liggen procentueel iets lager. 

Optie 4: je betaalt voor je eigen bedrijfsnaam

Als je adverteert op je eigen bedrijfsnaam, wordt dit  branded search genoemd. Dit betekent dat je advertenties maakt die specifiek gericht zijn op zoekopdrachten naar jouw bedrijfsnaam.

Je kan in de tegenreactie gaan door op je eigen bedrijfsnaam te adverteren. Dit heeft ook weer voor- en nadelen.

Dit kan verschillende voordelen hebben. 

  • Meer zichtbaarheid: Door te adverteren op je eigen bedrijfsnaam, ben je gegarandeerd zichtbaar wanneer mensen specifiek naar jou zoeken. Dit versterkt je aanwezigheid in de zoekresultaten en zorgt ervoor dat potentiële klanten gemakkelijk toegang hebben tot jouw website of aanbiedingen.
  • Je wint van je concurrent: SEO en SEA gaan hand in hand. Jouw website staat vol met jouw bedrijfsnaam. De concurrent kan dat niet doen. Google vindt daarom jouw website relevanter bij de ingegeven zoekopdracht waardoor je hoger zal verschijnen. 
  • Bescherming tegen concurrenten: Door te adverteren op je eigen bedrijfsnaam, voorkom je dat concurrenten jouw zoekverkeer kapen door op jouw bedrijfsnaam te adverteren. Dit zorgt ervoor dat mensen die specifiek naar jou zoeken direct naar jouw website worden geleid, in plaats van naar de websites van concurrenten.
  • Meer controle over de boodschap: Met branded search-advertenties heb je volledige controle over de inhoud van je advertenties. Je kunt specifieke boodschappen, aanbiedingen of functies benadrukken die relevant zijn voor mensen die op zoek zijn naar jouw bedrijf.

Dit heeft ook één groot nadeel: je gaat eigenlijk betalen voor mensen die al op zoek zijn naar jouw bedrijf. Da’s advertentiebudget dat je in iets anders had kunnen steken. 

Michaël Daems

Conclusie: adverteren op bedrijfsnamen van de concurrent

Zelf doen we het niet zo vaak, omdat het meestal niet de beste manier van adverteren is. Als iemand op jouw bedrijfsnaam adverteert, contacteer hen gewoon even.

Wil je graag weten in hoeverre men op jouw bedrijfsnaam adverteert? Contacteer ons gerust. Dan kijken wij even mee.

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Hoe koppel ik mijn betaalkaart aan Google ads?

Hoe koppel ik mijn betaalkaart aan Google ads?

Wat is Google Consent Mode v2?

Wat is Google Consent Mode v2?

Een API-Integratie met Trustprofile op je webshop: de moeite waard

Een API-Integratie met Trustprofile op je webshop: de moeite waard

Hoeveel kost e-commerce op maat? De prijsfactoren uitgelegd

Hoeveel kost e-commerce op maat? De prijsfactoren uitgelegd

Zo krijg je meer structuur in je marketing

Zo krijg je meer structuur in je marketing

WISMO en andere customer support vragen: zo vermijd je ze

WISMO en andere customer support vragen: zo vermijd je ze