De basis van employer branding: EVP
De basis van een goeie employer branding is je EVP oftewel ‘Employee Value Proposition’. Hiermee doelt men op de unieke voordelen die werken bij jouw bedrijf met zich meebrengt.
Het gaat om een zogenaamde werkgeversbelofte of het DNA van je bedrijf. Je belooft dus een unieke set voordelen aan je werknemers. Belangrijk is uiteraard dat je deze als werkgever ook uitstraalt en zelf naleeft.
Een sterke employer branding start met een EVP die aansluit bij je bedrijf én bij de verwachtingen van kandidaten die jij wil aantrekken. Waarom is dit zo belangrijk? Op die manier kan je je onderscheiden van je concurrenten. Daarnaast maken werkzoekenden altijd hun huiswerk en zoeken ze je bedrijf zeker een keertje op. Op dat moment is het heel belangrijk dat jouw bedrijf hier positief uitkomt.
Trending EVP drivers zijn op dit moment:
- Werk-privé balans
- Hybride werken
- Reskilling en upskilling
- Goede reputatie
Bij de firma Mols Contractors hebben ze dit alvast goed begrepen!
Wat is het doel van een sterke employer branding?
Met een goeie employer branding ga je ervoor zorgen dat jouw bedrijf een voorkeurspositie verkrijgt én behoudt in de hoofden van bestaande en potentiële medewerkers. Op die manier ga je veel makkelijker de juiste mensen aantrekken. Zo kan je het verschil maken op deze krappe arbeidsmarkt.
Hiervoor heb je natuurlijk ook een écht goeie vacaturetekst nodig. Ontdek onze tips.
Hoe kan je je employer branding versterken? 4 stappen:
Stap 1: intern optimaliseren
Een goeie externe indruk begint intern. Om een goed imago op te bouwen en je te onderscheiden van je concurrent moet je binnen je bedrijf beginnen kijken. Verzamel info, ga na wat de huidige stand van zaken rond employer branding is. Kijk zelf eens online wat er gezegd wordt over je bedrijf of doe eens een (anonieme) bevraging bij je huidige werknemers. Waarom?
- Je ziet meteen aan je werknemers of er een goeie werksfeer hangt binnen het bedrijf. Ze stralen dit zeker uit.
- Je medewerkers zijn je uithangbord. Zo kunnen ze ambassadeurs worden en je bedrijf promoten bij potentiële kandidaten of klanten.
- Deze ambassadeurs gaan zorgen voor de perfecte mond-aan-mond reclame. En geef toe, dit is en blijft toch nog altijd de beste reclame.
- Doordat je werknemers zo positief zijn over je bedrijf, gaan ze zelf ook nieuw talent aanbrengen. Win-win!
Stap 2: Bepaal hoe je je bedrijf in de markt zet
Hoe jouw bedrijf in de markt staat of wat je imago is, dat bepaal je eigenlijk volledig zelf. In deze stap is het belangrijk dat je zelf eens nadenkt over hoe je bekend wil staan. Wat is het gewenste imago dat je nastreeft? Vorm een concreet beeld hiervan, beschrijf je waarden en normen en omschrijf hoe je jouw bedrijf ziet.
Zo kan je je eigen bedrijf profileren als een ‘klein, gezellig familiebedrijf’ of als een ‘ambitieuze, innovatieve, groeiende firma’. Belangrijk is dat je eerlijk bent. Omschrijf je bedrijf zoals het ook is. Je moet het zelf geloven en naleven.
Vervolgens is het ook zeer belangrijk om dit ook effectief consequent te gebruiken naar de buitenwereld toe. Denk maar aan communicatie via de website, social media, op vacaturesites, in video’s, … zoals hier op de website van Promation.
Stap 3: Nagaan wat je zoekt in een nieuwe medewerker en wat je ze wil en kan bieden
Denk na over wat je precies zoekt in een nieuwe medewerker. Welk soort persoon past het best binnen je organisatie? Wat moet hij kunnen en op wat baseer je die befaamde ‘klik’?
Bepaal je EVP (employee value proposition). Breng de voordelen van werken bij jouw bedrijf in kaart. Denk hierbij niet alleen aan verloning, maar ook aan leuke extraatjes, zoals thuiswerk, opleidingen, work-life balance, een pintje op vrijdag, …
Stap 4: Ook na aanwerving blijft employer branding belangrijk
Employer branding stopt niet na de aanwerving van een nieuw personeelslid. Integendeel. The best is yet to come!
Het is enorm belangrijk dat je medewerkers het merk mee uitdragen. Stimuleer ze dus ook om dit te doen. Maak ambassadeurs van je werknemers. Zorg dat ze fier zijn op waar ze werken. Dit kan je doen door onder andere veel tijd en aandacht te besteden aan:
- Onboarding: zorg dat nieuwe werknemers zich welkom voelen.
- Transparantie: open en eerlijke communicatie duurt nog steeds het langst.
- Informeren en betrekken: een open bedrijfscultuur waar de mensen betrokken worden en weten wat er gaande is, wie houdt daar nu niet van?
- Vergeet zeker de fun niet: organiseer af en toe eens een teambuilding of een informeel moment.
Conclusie: je moet constant aandacht hebben voor het individu en de persoonlijke ontwikkeling van je medewerker, ook na de aanwerving.
Hier kan marketing natuurlijk een grote hulp bij zijn. Denk maar aan marketing automations waarbij er gedacht wordt aan verjaardagen, 1 jaar in dienst, ...
Ons marketingteam helpt je graag verder!
Is employer branding een taak voor HR of marketing?
“Employer branding hoort duidelijk bij HR”
Heel wat HR-medewerkers beweren dat Employer Branding echt een human resources materie is. Waarom vinden zij dat? Omdat employer branding volgens hen vooral gaat over het wervingsproces, de eerste indruk van het bedrijf en het bedrijfsbeleid, dat mede bepaald wordt door de HR-manager.
“Employer branding is echt een onderdeel van marketing”
Stel diezelfde vraag eens aan de mensen van marketing, en zij zullen zeggen dat employer branding vooral bij marketing hoort. Het gaat namelijk over de externe communicatie van het merk en het naar buiten brengen van waar je als bedrijf voor staat. En laat dat nu net marketing zijn.
“Employer branding is een taak voor zowel HR als marketing”
Wij bij MaesMedia hebben daar een ander antwoord op. Employer branding hoort niet enkel bij HR of marketing, maar bij allebei. En daar zijn we echt wel rotsvast van overtuigd.
Employer branding is een brede materie die niet alleen over de aanwerving of over de externe communicatie gaat. Het betreft een combinatie van de twee.
Het is dus extreem belangrijk dat de mensen van HR en marketing goed samenwerken om de employer branding uit te werken. Wij werken dan ook, als marketingteam van verschillende KMO’s, heel vaak samen met HR én marketing medewerkers van onze klanten.
Een nauwe samenwerking met open communicatie, daar houden we wel van.
De voordelen van employer branding: wat levert het op?
Een sterke employer branding brengt heel wat voordelen met zich mee.
1. Talent aantrekken en behouden
Door een goeie employer branding uit te werken, zullen er meer en meer kandidaten zich spontaan aanbieden, omdat ze gewoon heel graag bij jouw bedrijf willen werken. Je trekt op die manier niet alleen makkelijker kandidaten aan, ze zijn ook nog eens meer gemotiveerd en een goede match met de waarden van je bedrijf.
Op deze manier krijg je dus toegang tot toptalent.
2. Besparen op wervingskosten
Doordat je gaat inzetten op employer branding, trekt je dus in eerste instantie makkelijker de juiste personen aan. Dat brengt indirect met zich mee dat je bespaart op wervingskosten, zoals bijvoorbeeld de kosten van een uitzend- of selectiebureau.
Daarnaast kent een bedrijf met een goeie employer branding minder verloop, wat ook weer leidt tot besparing op tijd, moeite én kosten.
3. Hogere motivatie en betrokkenheid
Werknemers die voor een bedrijf werken waar ze ook echt achter staan, waar ze echt voor willen werken zijn gemotiveerder en tonen een hogere betrokkenheid. En dit brengt echt heel veel voordelen met zich mee. Denk maar aan het feit dat deze mensen eigenlijk wandelende reclameborden zijn voor je bedrijf.
Want iedereen weet: mond-aan-mond reclame is nog steeds de beste reclame. Daarnaast brengen zij vaak zelf mensen aan en zorgen zij ervoor dat klanten tevreden zijn en blijven.
4. Geloofwaardigheid bij klanten stijgt
Employer branding zorgt niet alleen voor een stijgende geloofwaardigheid van je bedrijf bij potentiële werknemers, maar ook bij je klanten (en prospecten). Want jouw employer branding hangt uiteraard samen met het imago van je bedrijf. En laat dat nu net heel belangrijk zijn voor (potentiële) klanten.
En ook hier geldt dat mond-aan-mond reclame de beste reclame is.
Uitdagingen + hoe aanpakken met een goeie employer branding
De huidige maatschappij en de war for talent brengen heel wat uitdagingen met zich mee op het vlak van employer branding en werving en selectie. We gaan even dieper in op enkele van deze uitdagingen en geven ineens ook de voordelen ervan mee. Want elk nadeel heb z’n voordeel!
Uitdaging 1: Mensen wisselen sneller van job
Het is een trend dat mensen sneller van job wisselen dan vroeger. We zien deze trend vooral bij de jongere generatie. Daarom is het dus belangrijk om aan je employer branding te werken en ook deze mensen aan je bedrijf te binden om op die manier het verloop in te perken.
Maar deze uitdaging brengt ook een voordeel met zich mee. Want heel wat talenten die al een job hebben, staan wel open om van werk te veranderen. En met een goeie employer branding kan je deze mensen sneller overtuigen om bij jouw bedrijf te komen werken.
Uitdaging 2: Mensen geloven dat ze makkelijk kunnen veranderen van job
Vandaag de dag hebben mensen vaker het gevoel dat ze heel makkelijk een andere job kunnen vinden. Er zijn zoveel openstaande vacatures, ze krijgen aanbiedingen via LinkedIn, noem maar op.
Maar ook hier zien wij er weer een voordeel in. Want met een sterk merk trek je de mensen die dit gevoel hebben veel makkelijker aan. En zetten ze sneller de stap om bij jou te komen werken. Het is dan uiteraard wel aan jou om deze mensen ook te blijven binden. Maar ook hier zorgt die employer branding dan wel weer voor.
Uitdaging 3: Persoonlijk netwerk wordt steeds belangrijker
Als je vroeger werk zocht, deed je de site van VDAB open en zocht je naar vacatures. Maar zo werkt het vandaag de dag niet meer. Meer en meer mensen vinden hun nieuwe job via-via. Hiervoor gebruiken zij hun uitgebreide (online) netwerk.
Deze uitdaging is er eentje die je eigenlijk heel makkelijk naar je eigen voordeel kan omzetten. Want met een goeie employer branding zorg je voor dat jouw medewerker echte ambassadeurs worden en dit dus ook uitstralen, zowel on- als offline. Op die manier brengen zij dus die mensen aan die via hun netwerk aan hun nieuwe job geraken.
Uitdaging 4: Enkel focus op verloning is niet meer genoeg
Werkgevers die focussen op de waarden die de werknemers echt belangrijk vinden, scoren beter. Het is dus van groot belang dat je niet enkel focust op het loon. Uiteraard moet dit wel in verhouding staan, maar medewerkers zijn heel graag trots op de plaats waar ze werken.
Ook deze uitdaging kan je dus makkelijk omzetten in een voordeel dankzij een goeie employer branding. Door duidelijk uit te dragen en te communiceren waar je als bedrijf voor staat en wat je belangrijk vindt, gaan mensen (en dus potentiële werknemers) zich aangetrokken voelen tot je bedrijf. En dit vinden ze dus belangrijker dan enkel de verloning.
Samen een strategie rond employer branding opzetten?
Met een sterke employer branding is de cirkel rond
Een sterke employer branding zorgt er niet alleen voor dat geschikte kandidaten zich sneller gaan aanbieden, maar zorgt impliciet ook voor tevreden klanten en goeie reclame.
Dus, samengevat: door een sterke employer branding worden jouw vacatures makkelijker ingevuld én krijg je tevreden klanten. En zo is de cirkel rond!