Mastercard retourkostenvergoeding: invloed op e-commerce

De kans dat jij ooit iets online kocht, is groot. Misschien heb je zelfs al eens producten teruggestuurd. Soms moet je retourkosten betalen, soms niet. Hangt af van de webshop.

Wij draaien het als marketingbureau uiteraard even om, en bekijken het vanuit het standpunt van de eigenaar van een e-commerce shop.

Mastercard komt nu met een nieuwe regeling die wel vanalles zou kunnen wijzigingen in het e-commerce landschap. Zij vergoeden vanaf nu tot drie keer per jaar de retourkosten van hun klanten. Indien die bestellingen via Mastercard zijn betaald, uiteraard.

Wat betekent deze ontwikkeling? Waarom is dit niet zomaar een 'extraatje' voor de klant, maar een potentieel belangrijke update voor jouw webshop? We duiken er hier dieper op in.

Mastercard retourkostenvergoeding

Vanaf nu kunnen klanten die een Mastercard gebruiken bij hun aankoop, hun retourkosten vergoed krijgen.

  • De maximale vergoeding bedraagt tot €30 per retour. *
  • Dit kan je tot 3x per jaar per kaart aanvragen. **
  • Dit moet aangevraagd worden binnen 30 dagen na ontvangst.

*op moment van schrijven, we houden deze blog wel zo goed mogelijk up-to-date.
** met dus een totaal van €90.

Voordelen voor de klant

Die zijn er uiteraard met hopen, want Mastercard speelt met deze move prachtig in op zorgeloos online shoppen. Het brengt voor de klant een hoop voordelen met zich mee:

  •  Geen onverwachte retourkosten – meer zelfs, eigenlijk gewoon gratis retourneren; 
  • Minder druk om retours te vermijden (dus geen stress over maat, kleur of stijl); 
  • Eenvoudig proces voor terugbetaling, want alles loopt snel en makkelijk via Master Card; 
  • De regeling geldt ook voor internationale aankopen, waaronder de Europese Economische Ruimte, UK, VS en Canada. 
Handig! Dit werkt niet alleen in België, maar ook daarbuiten! Allen aan de Mastercard?

Wat er verandert voor jouw webshop

Traditioneel was het voor webshops altijd een lastige uitdaging, die retours. Je wilt de perfecte balans vinden tussen het aanbieden van gratis retourzendingen en het beheersen van kosten.

Gratis retouren kunnen je klantenbinding versterken, maar vormen mogelijk wel een grote kostenpost. Zeker bij producten waarop je geen al te grote marge hebt, kan dit dus wel moeilijkheden geven.

Mastercard lijkt met hun retourkostenvergoeding een nieuwe standaard te zetten: geen zorgen over retourkosten, maar wel minder druk voor webshops om zelf gratis retouren aan te bieden. Vinden wij een mooi voordeel!

Gedaan met gratis verzending en retours?

Wat we nu mogelijk gaan zien, is dat meer webshops (zelfs grotere spelers) verzend- en retourkosten aan de klant gaan doorrekenen, nu Mastercard een deel hiervan opvangt.

Deze nieuwe regeling kan een verschuiving in de markt veroorzaken, waarin gratis retouren minder de norm worden. Zéker als ook andere betaalproviders deze shift volgen. Da’s dus nog even afwachten.

Voordelen voor jouw webshop

Deze retourkostenvergoeding kan voor webshop enkele voordelen bieden. Denk bijvoorbeeld aan een beter beheer van je kosten en minder druk op je retourbeleid. Webshops zijn vaak wat bang om verzend- of retourkosten door te rekenen. Nu ligt die drempel wat lager.

Zo bereid je je webshop voor

Op zich moet je weinig aanpassen aan je webshop, maar mogelijk moet je toch enkele wijzigingen doorvoeren (al dan niet aan je bedrijfsvoering).

Retourbeleid wijzigenErvan uitgaand dat meer providers retourkosten gaan terugbetalen, kan je deze sneller gaan aanrekenen.
Mastercard accepteren als betaalmiddelMisschien de meest logische van allemaal: kijk zeker na of Mastercard al gebruikt kan worden op je webshop als betaalmiddel.
Communiceer de voordelen naar de klant

Door klanten duidelijk te informeren over deze optie, kun je de verkoop stimuleren, want klanten zijn meer geneigd om te kopen als ze weten dat retourkosten worden gedekt. Dit geeft je webshop een moderne en klantgerichte uitstraling.

 

Vergelijk kostenAnalyseer hoeveel je jaarlijks uitgeeft aan retourkosten en vergelijk dit met wat het je zou kosten om klanten direct te verwijzen naar de Mastercardvergoeding. Voor KMO's met frequente retouren kan dit besparingen opleveren.

De wijziging is nog maar recent en Mastercard is tot nu toe de enige die dit doet. Volgens ons is het een slimme move, maar we zijn voornamelijk benieuwd naar de gevolgen die dit zal hebben.

Michaël Daems

Is jouw webshop klaar voor retours?

Wil je advies over hoe jouw webshop optimaal kan inspelen op deze en andere trends in e-commerce? We helpen je graag om je webshop klaar te maken voor de toekomst – van e-commerce strategie tot ERP-integratie en alles daartussenin. Benieuwd naar de mogelijkheden?

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Hoe kan je klanten beïnvloeden? (Cialdini principes en voorbeelden)

Hoe kan je klanten beïnvloeden? (Cialdini principes en voorbeelden)

20 copywriting tips die je meer omzet bezorgen

20 copywriting tips die je meer omzet bezorgen

Hoeveel kost e-commerce op maat? De prijsfactoren uitgelegd

Hoeveel kost e-commerce op maat? De prijsfactoren uitgelegd

E-commerce via Sendcloud API-integratie: hoe het jou voordeel oplevert

E-commerce via Sendcloud API-integratie: hoe het jou voordeel oplevert

Websites op maat van groothandels

Websites op maat van groothandels

Efficiënter werken dankzij digitalisatie: 10 tips voor KMO’s

Efficiënter werken dankzij digitalisatie: 10 tips voor KMO’s