Personeel vinden: hoe doe je dat tegenwoordig? Tips & tricks.

Personeel vinden in een krappe arbeidsmarkt, het is een uitdaging. Werven van echte vakmensen is niet enkel een taak van HR meer, maar ook (en misschien vooral) van marketing. Je moet eruit springen om de juiste kandidaten aan te trekken. Hoe je dit dan juist doet? We geven je alvast enkele tips.

Voorbereiding is key

1.     Denk goed na over wie je juist zoekt. Wat heb je nodig binnen je organisatie? Op basis hiervan vorm je een functieomschrijving en -titel. Beperk je niet enkel tot de standaard titels of omschrijvingen zoals ‘Calculator’ of ‘Metser’, maar ga echt kijken wat je bedrijf juist nodig heeft. Is dit een calculator die ook zal werken als werkvoorbereider of eventueel als projectleider? Wees specifiek. Zo spreek je meteen geschikte kandidaten aan.

2.     Wees creatief bij het formuleren van je vacaturetekst. Het is belangrijk dat je opvalt en goed nadenkt over zowel inhoud als aanbod. Wat heb je mogelijke kandidaten te bieden? Bevraag je huidige werknemers eens en luister eens wat zij leuk vinden aan de job. Zijn dit de collega’s, de teambuildings of nog iets anders? Wees zo concreet mogelijk. Meer tips over het schrijven van een goeie vacaturetekst vind je hier.

3.     Denk na over hoe je de vacature naar buiten gaat brengen. Je gaat waarschijnlijk de vacaturetekst sowieso publiceren op je eigen website, maar welke kanalen ga je nog gebruiken? Welke campagnes? Ga je gebruik maken van bepaalde jobplatformen en/of ga je adverteren op social media? Ons marketingteam denkt graag met je mee.

4.     Zorg voor een goeie website met een duidelijk vacature onderdeel inclusief employer branding strategie. Zoekt je bedrijf heel wat extra personeel? Dan is het misschien zelfs nuttig om na te denken over een echt jobplatform. Voor Wim Verhuur dachten wij mee na over een tof en origneel vacatureplatform. Het werd Wim Vacatuur

 

Voorbeeld van een employer branding campagne van Wim Verhuur.

  

Met een goeie vacaturetekst kan je al heel veel doen

Heb je een toffe vacaturetekst geschreven die alle informatie bevat, die je wil delen en gericht is op de juiste doelgroep? Check. Dan is het tijd om ook effectief met deze vacaturetekst aan de slag te gaan.

Deel de vacature op je website

Uiteraard is het delen van de vacature op je website de allereerste stap die je onderneemt na het schrijven van de vacaturetekst. Hiervoor is het belangrijk dat je een deftige website hebt waar ruimte is voor een algemene vacaturepagina en detailpagina’s. Is dit nog niet het geval? Contacteer dan zeker je marketingteam, wij helpen je graag verder. 

Contacteer ons

Maak gebruik van social media

Staat je vacature op de website? Dan is het tijd om ze te delen met de rest van de wereld via social media. Belangrijk is dat je het juiste platform kiest om te communiceren. Hiervoor moet je rekening houden met de doelgroep die je wil bereiken.

  • Facebook: met Facebook bereik je een breed doelpubliek van 25 tot 75 jaar.
  • Instagram: door een vacature te delen op Instagram richt je je vooral op jongeren tot 30 jaar.
  • TikTok: wil je een heel jong publiek bereiken (denk aan schoolverlaters), dan is TikTok een goed idee. Hiermee bereik je jongeren tot en met 24 jaar.
  • Linkedin: is je vacature gericht op hoger opgeleiden? Dan ben je bij LinkedIn aan het juiste adres. Denk aan bachelors en masters, met en zonder ervaring.

 Wil je een oudere doelgroep aanspreken? Dan is en blijft een advertentie in de krant nog steeds een goed idee. TIP: Als de oudere generatie hier vacatures in ziet die ze geschikt vinden voor hun kinderen, dan geven ze dit ook door. Zo kan je op een zekere manier toch ook nog steeds een jonger publiek aanspreken, alleen minder gericht. Schrijf de gedrukte media dus zeker niet af! 

Vacature post - PIT Eiffage  

Gebruik je eigen netwerk én dat van anderen

Informatie delen met je netwerk (en dus ook vacatures) is een zeer doeltreffende manier van reclame maken. Nog steeds. Je hebt hier ondertussen wel een aantal varianten in.

  • Via-via-via: Vroeger hoorde je het misschien vaker, maar het is nog steeds de waarheid: mond-aan-mondreclame is de beste reclame die er is. Vertel zelf aan je netwerk dat je nieuw personeel zoekt en dat het fijn werken is bij je bedrijf.
  • Delen op social media: Deel de vacaturepost van je bedrijf ook op je eigen, persoonlijk social media profiel. Zo bereik je weer andere mensen die op hun beurt ook weer mensen gaan bereiken.
  • Schakel je personeel in om de post te delen en om aan mond-aan-mondreclame te doen. Eigen werknemers kunnen echte ambassadeurs worden en op die manier ook zelf nieuw personeel aanbrengen. Dit vormt ook een belangrijk onderdeel van je employer branding strategie.

Val op en gebruik vacaturevideo’s

Maak niet enkel gebruik van geschreven tekst, maar denk ook eens aan video’s. Door gebruik te maken van vacaturevideo’s val je niet alleen harder op, maar heb je ook een hogere sollicitatie-ratio. Je bereikt op deze manier heel makkelijk milennials die vaak filmpjes bekijken.

Maar hoe maak je nu een goede vacaturevideo?

  • Tip 1: Huur een professionele videograaf in. Film zoiets niet met je smartphone, dat komt niet zo goed over.
  • Tip 2: Betrek je eigen medewerkers. Laat hen zelf vertellen hoe leuk het is om bij je bedrijf te werken. Hoe ziet hun dag eruit? Als potentiële kandidaten zien dat deze mensen graag bij jouw firma werken, dan gaan ze sneller overtuigd zijn om zelf te solliciteren.
  • Tip 3: Maak gebruik van zowel formele als informele beelden. Hiermee bedoelen we dat je een mooie mix mag tonen tussen het werk zelf (een medewerker die effectief aan het werk is) en de leuke extraatjes, zoals een teambuilding of simpelweg lachende gezichten tijdens de middagpauze.

Een mooi voorbeeld van het gebruik van vacaturevideo’s vind je op de website van Energieconcepten. Zij hebben onze tips goed gevolgd!

Maak gebruik van vacature advertenties op social media

Vacature advertenties zijn een zeer doeltreffend middel geworden om je vacature bekend te maken bij de juiste doelgroep. Door middel van een goed ingestelde advertentie ga je heel wat sollicitaties binnenkrijgen, ook voor de knelpuntberoepen. Deze ads leiden de potentiële kandidaten naar je website, waar de vacaturetekst weer boven komt en dus enorm belangrijk blijft.

Heel wat bedrijven hebben op deze manier, samen met ons marketingteam, al nieuwe collega’s gezocht en gevonden. We helpen ook jou hier heel graag mee verder. 

Naast vacature advertenties maken wij ook vaak gebruik van remarketing advertenties, specifiek gericht op de vacature pagina’s. Op die manier gaan we de mensen die al eens een kijkje zijn komen nemen op de vacature pagina (en geen sollicitatie hebben ingediend) voor een tweede keer bereiken. Remarketing is een zeer doeltreffende manier van adverteren.

Vacature advertentie - Mols Contractors  

Contacteer je marketingteam

Organiseer eens een eigen jobdag bij jou in het bedrijf

Hoe beter mensen overtuigen om bij jou te komen werken dan ze uit te nodigen bij je bedrijf zelf? Organiseer eens een jobdag en laat de mensen in real-life zien hoe het er bij jullie aan toe gaat.

Uiteraard is een jobdag organiseren, net zoals een bedrijfsevent, niet iets wat je op één twee drie regelt. Hier komt heel wat bij kijken. Ook hier helpen wij jou met veel plezier mee verder.

 

Concrete tips om personeel te vinden 

Tip 1: Niet vinden maar binden

Heb je al eens naar het talent binnen je firma gekeken? Intern kan je meestal ook heel wat potentieel vinden. De boodschap is dus: werf soms ook eens binnenshuis. Bied doorgroeimogelijkheden aan je werknemers. Ga je een vacature openzetten? Verspreid ze dan eerst binnenshuis, zodat je eigen werknemers eerst de kans krijgen om te solliciteren. 

Tip 2: Vorm een goede basis met een sterke employer branding

Je employer brand is de basis voor alles wat te maken heeft met werving en selectie. Dit is een heel proces waar je constant aandacht voor moet hebben. Zorg ervoor dat je werknemers echte ambassadeurs zijn en dat je imago goed zit. Zo trek je vaak vanzelf het juiste talent aan en moet je nimmer actief op zoek gaan. Handig, toch? We geven je alvast enkele tips voor een goeie employer branding.

Tip 3: Wees flexibel als werkgever. Maar écht flexibel.

Stel, je vindt dé ideale kandidaat. Deze persoon is zich komen voorstellen en het plaatje klopt. Maar… deze ideale kandidaat kan niet tot 17u30 werken, zoals je wel verwacht. Wees dan flexibel en zorg ervoor dat je deze kandidaat niet laat schieten. Pas er een mouw aan en verander de werkuren van deze persoon. Een simpele oplossing om het juiste talent toch binnen te halen.

Tip 4: Werf ook potentieel talent aan

Staar je niet blind op het feit dat je eigenlijk nood hebt aan ervaren mensen, maar werf kandidaten met potentieel aan. Dit kunnen schoolverlaters zijn, maar bijvoorbeeld ook mensen die een carrièreswitch overwegen. Daarnaast bestaan er heel wat 50-plussers die enorm gemotiveerd zijn om te werken. Vergeet deze mensen niet. Mits een goede opleiding zijn zij vaak een grotere meerwaarde voor je bedrijf dan die ervaren rotten.

Tip 5: Zorg voor een correcte verloning

Ben je op zoek naar een bovengemiddeld profiel? Zorg dan ook voor een bovengemiddelde verloning. Simpel. Verwacht niet dat mensen gaan inboeten op hun loon of dat ze onderbetaald willen worden. Dit is echt de meest basic tip die we kunnen geven, maar oh zo belangrijk. 

Tip 6: Zorg voor een toegankelijke sollicitatieprocedure

Solliciteren is vaak een hele opdracht voor potentiële kandidaten. Zorg ervoor dat de procedure niet te omslachtig is. Vraag hen geen ellenlange formulieren in te vullen, want dan gaan er misschien wel enkele topkandidaten afhaken.

Onze klant Steel Dreams heeft dat heel goed begrepen en vraagt dan ook niet veel aan hun sollicitanten.

 

Sollicitatieprocedure van Steel Dreams 

Sollicitanten aantrekken, ’t is een opdracht van marketing geworden

Je zou denken dat werving en selectie een typische taak is van HR, maar niets is minder waar. Het aantrekken van de juiste geschikte kandidaten is tegenwoordig meer en meer een taak van marketing geworden. Omwille van de krappe arbeidsmarkt en de war for talent moet je alle middelen inzetten die je hebt. Dus ook marketing.

Hoe je dat juist aanpakt, hangt vooral af van je doelgroep. De doelgroep bepaalt een groot deel van welke middelen, kanalen en intensiteit nodig zijn om de juiste kandidaten aan te trekken. Daarnaast is het belangrijk dat dit alles ook past bij je bedrijf en bij je employer branding. Stof om over na te denken dus! Maar geen nood. Je marketingteam denkt graag mee na!

Michaël Daems

Hulp nodig bij het vinden van personeel?

Personeel vinden is in deze huidige tijden niet zo makkelijk meer. 

Dankzij onze ervaring en expertise binnen ons marketingteam kunnen we jou hier wel mee verder helpen. 

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Hoe je employer branding verbeteren: tips

Hoe je employer branding verbeteren: tips

Wanneer kies je voor een .eu domeinnaam?

Wanneer kies je voor een .eu domeinnaam?

Websites op maat van verhuurbedrijven

Websites op maat van verhuurbedrijven

Zo krijg je meer structuur in je marketing

Zo krijg je meer structuur in je marketing

Een concurrent gebruikt mijn bedrijfsnaam als zoekwoord. Wat nu?

Een concurrent gebruikt mijn bedrijfsnaam als zoekwoord. Wat nu?

Marketing voor bouwbedrijven (met voorbeelden)

Marketing voor bouwbedrijven (met voorbeelden)