Overzicht: grafiek
Deze grafiek komt rechtstreeks uit het “Mediagebruik in België” rapport van CIM. Dit bubbeldiagram (niet megasexy maar wel duidelijk) toont:
- De grootte van elk social network in België
- De positionering in termen van leeftijd en geslacht
In’t algemeen kan je stellen dat:
- Mannen eerder te vinden zijn op Twitch,Discord, Reddit en X.
- Vrouwen vaker op Pinterest en Instagram zitten.
- Facebook, LinkedIn en Youtube voornamelijk “oudere” mensen aantrekken.
- Twitch heeft het jongste publiek.
Maar hey, uitzonderingen bevestigen de regel!
Analyse: leeftijd per social media
De leeftijd van gebruikers speelt een cruciale rol bij het bepalen van effectieve marketingstrategieën. Laten we eens kijken naar de gemiddelde leeftijden op de belangrijkste platforms.
Dit platform heeft een oudere (met een korrel zout nemen, aub) gebruikersbasis, met een gemiddelde leeftijd van meer dan 40 jaar. Dit maakt het ideaal voor KMO's die zich richten op een volwassen publiek en serieuze klanten.
Facebook advertising heeft vaak (ROI-gewijs) de beste resultaten qua social media advertising. Stel dat je bijvoorbeeld personeel zoekt, dan is Facebook vaak het socialmediakanaal met de meeste return on investment.
Maar zoals bij alles geldt: beetje gezond verstand gebruiken. Als je een technisch commercieel directeur zoekt, zouden we ook LinkedIn aanbevelen.
Volg je MaesMedia trouwens al op Facebook? 😉
Populair onder jongere volwassenen en millennials, met een gemiddelde leeftijd van rond de 30 jaar. Dit is de perfecte plek voor merken die zich willen richten op modetrends, lifestyle, en visuele producten.
Hoe beter je beelden, hoe beter je bereik. Hetzelfde geldt uiteraard voor andere socialmediakanalen waarop je voornamelijk met beeld werkt, zoals Pinterest.
Volg je MaesMedia trouwens al op Instagram? 😉
TikTok
Dit platform spreekt voornamelijk jongeren aan, met een gemiddelde leeftijd onder de 30 jaar. Het biedt enorme kansen voor KMO's die zich willen richten op een jonger publiek met dynamische en creatieve content.
Je moet wel mee zijn met de content, want op TikTok post je niet gewoon bedrijfsfilmpjes. De jeugd wil entertainment zien, geen promo’s. Dat werkt niét op TikTok.
Volg je MaesMedia trouwens al op TikTok? 😉
Snapchat
Net als TikTok is Snapchat populair onder jongeren en tieners, met een gemiddelde leeftijd van 18 tot 24 jaar.
X (Twitter), Discord, en Reddit
Deze platforms hebben ook een jongere gebruikersbasis. Discord is vooral populair onder gamers, terwijl Reddit een diversere demografie heeft, maar ook veel jongere gebruikers aantrekt.
LinkedIn en Pinterest
LinkedIn heeft een oudere gebruikersbasis en richt zich op professionals, terwijl Pinterest meer vrouwen aanspreekt en een mix van leeftijden heeft.