Een professionele huisstijl laten ontwerpen
Hoe oud is jouw huisstijl? Vele KMO’s hebben geen antwoord op deze vraag. Da’s spijtig, want je moet opvallen in een wereld vol concurrentie. Je wilt niet verdwijnen in de massa, maar juist een blijvende indruk maken op potentiële klanten.
En hoe kan je een blijvende indruk nalaten? Door een professionele huisstijl, die vervolgens zowel online als offline wordt toegepast. Want een huisstijl laten maken, dat is stap één.
De huisstijl naar buiten brengen, dat is stap twee. Laat die combinatie nu net onze sterkte zijn. Tijd voor een rebranding.
Je huisstijl moet bij je doelgroep én je concept passen
Voordat we enthousiast aan de slag gaan met het maken van jouw huisstijl, is het belangrijk om eerst je bedrijf en je doelgroep goed te begrijpen. Waar is je klant naar op zoek? Wat moet jij daarvoor uitstralen?
Maar denk ook na over je kernwaarden, missie en visie van je bedrijf. Wat wil je uitstralen? Ben je bijvoorbeeld modern en trendy of juist betrouwbaar en professioneel?
Eerst moet je strategie juist zitten, daarna kunnen we dit vertalen in een huisstijl. Onze strategische marketeers helpen je uiteraard bij het opzetten van deze strategie.
Moodboard van vragen voor je huisstijl
Enkele vragen die je op weg kunnen helpen:
- Waarvoor sta jij momenteel bekend? (volgens jouw klant?)
- Waarvoor zou je bekend willen staan in de toekomst?
- Welke waardes typeren jouw bedrijf?
- Wat is jouw USP?
- Wie is je huidige klant?
- Wie is je ideale klant?
- Wat is de voornaamste reden voor de rebranding?
- Waarom koopt een klant?
- Waarom koopt een klant niét bij jou?
- Waar wil je binnen 5 jaar staan met je bedrijf?
- …
Huisstijl laten maken: stappenplan + elementen
We streven ernaar om een huisstijl te maken die niet alleen mooi is, maar ook de essentie van je merk weerspiegelt en een blijvende indruk achterlaat bij je doelgroep. En daarvoor hebben we een stappenplan. Dit start, zoals hierboven gezegd, met eerst even stil te staan bij wat je doet, en voor wie je het doet.
Een professionele huisstijl bestaat uit verschillende elementen die samen een sterk geheel vormen. Elk element draagt bij aan de visuele identiteit van je merk.
Onderdeel 1: je nieuwe logo
Het logo is het gezicht van je merk en moet direct herkenbaar zijn. Een goed ontworpen logo weerspiegelt de kernwaarden en het unieke karakter van je bedrijf. Denk aan iconische logo’s zoals het appeltje van Apple of de swoosh van Nike. Ze zijn eenvoudig, maar onmiddellijk herkenbaar.
Bij een logo hoort vaak ook een baseline, maar niet altijd. Bij MaesMedia gebruiken we bijvoorbeeld heel simpel ons concept als baseline: Marketingteam.
Samen met onze getalenteerde grafisch ontwerpers zorgen we ervoor dat jouw logo opvalt tussen de rest en een blijvende indruk achterlaat bij je doelgroep.
Onderdeel 2: kleurenschema
Kleuren worden vaak gelinkt aan bedrijven. Denk maar aan het herkenbare rood van Coca-Cola, het rustgevende groen van Starbucks en het speelse geel van McDonald’s. Wanneer we je logo ontwerpen, denken we ineens na over de kleuren die erbij horen.
Kleuren hebben een krachtig effect op emoties en kunnen de perceptie van je merk beïnvloeden. Het kiezen van de juiste kleuren die passen bij je bedrijfswaarden en doelgroep is essentieel. Heldere en levendige kleuren duiden bijvoorbeeld op energie en jeugdigheid, terwijl zachte en neutrale kleuren een gevoel van betrouwbaarheid en professionaliteit kunnen uitstralen.
Onderdeel 3: typografie/lettertypes
De keuze van de juiste typografie lijkt misschien een klein detail, maar het kan een groot verschil maken in de uitstraling van je KMO. Het lettertype dat je gebruikt, bepaalt mee de leesbaarheid, stijl en persoonlijkheid van je boodschap. De juiste lettertypes dragen bij aan de uitstraling van je merk. Daarom kiezen wij lettertypes die goed passen bij je bedrijfsidentiteit.
Denk maar aan het strakke en moderne lettertype van Google of het speelse en vriendelijke lettertype van Disney, of het zakelijke van Microsoft. Andere bedrijven, andere klanten, andere huisstijlen en dus ook andere fonts.
Door te spelen met verschillende lettertypes kun je de gewenste sfeer en uitstraling creëren die past bij je bedrijf.
Onderdeel 4: grafische elementen
Naast een logo, kleurenschema en typografie kunnen grafische elementen en sjablonen je huisstijl versterken. Het gebruik van grafische elementen hangt vaak af van het logo dat we gemaakt hebben. Bij sommige huisstijlen past dit zeer goed, bij andere minder. Wanneer we later een website maken, of social media content, zijn zo’n grafische elementen vaak een klein, maar leuk detail!
Ze kunnen dienen als achtergronden, accenten of visuele versterking van je boodschap. Wij experimenteren graag met grafische elementen om een unieke en opvallende huisstijl te creëren.
Onderdeel 5: je eigen foto’s
Misschien wel een van de meest onderschatte huisstijlelementen: foto’s. Eigen foto’s zijn cruciaal voor de branding van je merk. Je kan een eigen huisstijl toch niet gaan combineren met stockfoto’s? Daar gaat je eigen, unieke identiteit.
Smile for the camera! Wist je dat onze designer ook onze fotograaf is? Hij weet dus perfect wat voor foto’s bij jouw huisstijl passen. Deze foto’s kunnen we gebruiken op je website, social media, brochures, flyers, …
Bekijk enkele voorbeelden van huisstijlen die we gemaakt hebben
Een beeld zegt meer dan duizend woorden, dus hieronder vind je enkele huisstijlen. Staat jouw huisstijl hier binnenkort tussen?
Je huisstijl laten maken is een eerste stap, daarna moet je die ook naar buiten brengen
Het hebben van een sterke huisstijl is één ding, maar het consistent toepassen ervan op alle kanalen is minstens zo belangrijk. Denk aan je website, sociale media, gedrukte materialen, visitekaartjes, e-mails en meer.
Consistentie in je huisstijl zorgt voor herkenbaarheid en versterkt de impact van je boodschap. Waarom laat je anders een huisstijl maken?
Wij implementeren je huisstijl op al je marketingkanalen, zodat je consistent en professioneel overkomt.
Een huisstijl laten maken: prijzen
Wil jij een huisstijl laten maken en ben je benieuwd naar de prijzen? Alles hangt er vanaf wat je wil! Enkele mogelijkheden:
- Enkel een logo
- Logo + merkregistratie
- Huisstijl
- Huisstijl + merkregistratie
- Extra offline elementen: visitekaartjes, briefpapier, enveloppes, ander drukwerk.
- Extra online elementen: html-handtekening, social media templates, document templates, …
- Webdesign
- Eventuele ad hoc opdrachten
Reken op zo’n €800 tot €2.000, afhankelijk van wat je wil laten ontwerpen en registreren.