Copywriting: strategische tips
Simon Sinek zei ooit: "start with the why. " En da's bij het schrijven van teksten niet anders. Achter alles wat je doet, moet een idee zitten. Enkele copywriting tips om meer strategie in je teksten te verwerken.
Start met je klant in je achterhoofd
Elke tekst heeft een doel. Stel jezelf de vraag:
- Voor wie schrijf je de tekst?
- Waarom schrijf je de tekst?
- Op welk kanaal gaan we de tekst publiceren?
Da’s de basis uiteraard bij alles wat je van marketing doet. Wie is je doelgroep en welk probleem los je op? Bij copywriting komt er ook vaak het kanaal bij.
Vergelijk een blogpost met een baanaffiche. Op de weg rijd je 70km/h en moet je in één oogopslag zien waarover het gaat. Bij een blog kan je diepgaander werken. Dit zijn nu twee heel uiteenlopende kanalen, maar je tekst moet altijd aangepast zijn. De boodschap achterliggend uiteraard niet.
Speel in op verlies
Onderzoek toont aan dat mensen het erger vinden om iets te verliezen dat ze al hebben, dan dat ze het leuk vinden om iets extra te krijgen.
Klinkt misschien niet logisch, maar hé, da's nu eenmaal hoe ons brein werkt.
PS: als je dit interessant vindt, bekijk dan zeker onze andere blogs over marketingpsychologie.
Iedereen moet je tekst snappen
Ik zeg niet dat je er van moet uitgaan dat je lezer dom is, maar misschien wel een beetje! ;) Als je iets wil uitleggen, probeer het dan zo duidelijk mogelijk te doen.
Zo heb ik in mijn blog het verschil tussen SEO en SEA proberen duidelijk te maken aan de hand van een roeiboot en een zeilboot. Misschien vergezocht, maar het werkt wel.
SEA is als een speedboot. Je vertrekt, en je bent heel snel op je bestemming. Handig!
SEO is als een groot zeilschip. Je hebt wel wat werk alvorens je vertrekt. Maar eenmaal je de wind te pakken hebt, blijft je schip varen.
Schrijf over je klant, niet over jezelf
En dus niet over jou of je bedrijf. Da’s trouwens één van de tien meest gemaakte marketingfouten. Bedrijven vertellen graag wat ze kunnen, maar niet per se wat ze kunnen betekenen.
Dit moet je concreet kunnen vertalen in je teksten.
Vermeld échte USP's
We haalden het al aan in onze gids: alles over USP’s. Must read, trouwens! ;)
Het antwoord op de vraag, 'wat is jouw USP?' is vaak géén USP. Denk aan gratis retour, gemaakt in België. Da's leuk, maar daar ben je zeker niet de enige in. En is dat belangrijk?
USP’s zijn altijd
- Uniek aan jouw product, dienst of bedrijf
- Belangrijk voor de klant
Alle andere USP’s zijn eigenlijk maar gewoon voordelen of eigenschappen. Je kan ze benoemen, en dat moet ook! Maar houd er rekening mee: dit zijn géén unieke concurrentievoordelen.
Copywritingtrucs die je moet toepassen
Net zoals elke sector, heeft ook marketing enkele truken van de foor! En omdat wij zo vrijgevig zijn, delen we hier enkele die wij vaak gebruiken. Vooral die eerste!
Gebruik de beïnvloedingstechnieken van Cialdini
Er zijn zeven beïnvloedingstechnieken. Deze zou je als ondernemer of marketeer ALTIJD zo moeten kunnen opnoemen. Kan jij het?
Cialdini omschreef ze als volgt:
- Wederkerigheid
- Social proof
- Autoriteit
- Schaarste
- Sympathie
- Commitment en consistentie
- Eenheid
In je copywriting ga je ’t makkelijkst kunnen inspelen op autoriteit en social proof.
De zeven beïnvloedingstechnieken van Cialdini zijn een must-read! En een voorbeeld hiervan? Ga na het lezen van de blog over Cialdini maar eens naar Coolblue of bol.com.
Start altijd met een inhaker (of hook)
Waarom lees jij een post? Of waarom lees jij een artikel in een krant? Omdat de titel je meteen aansprak.
Op social media, bijvoorbeeld, circuleert er gigantisch veel content. Je vecht om aandacht, want er zijn duizenden anderen die dezelfde doelgroep ook willen aanspreken.
Focus daarom op je eerste zin. Daarmee wil je:
- Aandacht richten op jouw bericht.
- Je doelgroep aanspreken.
- De lezer de rest van het bericht laten lezen.
Alles hangt af van je eerste zin. Da’s zoals het onderwerp bij je mail. Hier moet je ’t langst over nadenken.
Schrijf naar één persoon
Je wilt dat de lezer zich betrokken voelt. Zoals ik in deze blog naar jou schrijf. Probeer dus altijd naar één persoon te schrijven, in plaats van naar je doelgroep.
Zo kan ik in een blog over ondernemers schrijven: ondernemers weten dat marketing meer is dan enkel social media. Of ik kan schrijven: jij als ondernemer weet dat marketing meer is dan enkel social media.
Bij welke voel jij je het meest aangesproken?
Houd het kort en simpel
Zeker voor social media: keep it short and simple. Dan denken we aan: korte zinnen, korte alinea’s.
Zelfs in mijn blogs probeer ik dat toe te passen! Want als je dit op je gsm leest en je héle scherm staat vol tekst; dat leest niet aangenaam. ‘Enteren’ is de boodschap!
Gebruik power words
In’t Engels zeggen ze het zo mooi: power words. Dat zijn van die typische krachtige woorden waarvan iedereen weet dat ze werken, maar er toch intrappen. Denk aan:
- Gratis
- Snel
- Gelimiteerd
- Magisch
- Formule
- …
Schrijf zoals je praat
Voor de meeste teksten geldt: schrijf zoals je praat. Sommige mensen hanteren een totaal andere schrijf- en spreekstijl. Je moet er maar eens op letten: dat voelt vaak wat geforceerd aan.
Hoe je dit doet? Simpel. Als je tekst klaar is, lees ‘m hardop voor. Of toch op z’n minst in je hoofd.
Wringt er iets? Aanpassen. Je zal zien dat je tekst veel vlotter leest.
Creëer interesse
Probeer ervoor te zorgen dat mensen je tekst willen lezen. Gebruik voorbeelden, nummers, metaforen, … om je teksten aantrekkelijker te maken.
We schreven een blogpost genaamd "Zo kreeg MaesMedia 15 interessante sollicitaties in één week tijd." Die blog had ook "Zo krijg jij meer sollicitanten" kunnen heten. Of "Hoe krijg jij meer sollicitaties?"
Dat zou beter zijn qua SEO. Maar dit creëert meer interesse.
Vergeet je CTA niet
Zet er altijd bij wat mensen moeten doen. Zet mensen aan tot actie.
- Bel ons
- Ontvang een offerte
- Bezoek onze showroom
- ...
Bonustip: geef mensen nooit een reden om iets niet te doen. Zoals bijvoorbeeld: “waarom bel je ons nu niet op?”. Goh, misschien heb ik nu even weinig tijd of zin om te bellen.
(Die konden we hier niet laten liggen 😉)
Zaken die je moet vermijden in je teksten
Als we schrijven over copywriting tips, dan schrijven we uiteraard over zaken die je moet doen. Maar even belangrijk is weten wat je niét moet doen.
Vermijd woorden met een negatieve associatie
Negatieve associatie? Denk bijvoorbeeld aan het woord abonnement. Hierbij denk je meteen aan een maandelijkse kost, moeilijke opzegprocedures. Pfoe. Vermijd zo’n pijnwoorden.
Pijnwoord | Mogelijk alternatief |
---|---|
Dat kost je… | Dat is een investering van… |
Nu betalen. | Bestelling afronden. |
Prijzen. | Tarieven. |
Pas op met een te passieve schrijfstijl
Deze blogpost werd door Michaël geschreven.
Of, Michaël schreef deze blogpost.
Het verschil? Die eerste zin is passief, die tweede zin is actief. Probeer zo veel mogelijk actief te schrijven.
Passieve schrijfstijl | Actieve schrijfstijl |
---|---|
Er wordt bij veel bedrijven met Excel gewerkt voor het maken van facturen. | Veel bedrijven gebruiken Excel om facturen te maken. |
Het antwoord zal u gemaild worden door één van mijn collega’s. | Eén van mijn collega’s zal u het antwoord mailen. |
De aanvragen worden door de personeelsdienst verwerkt in volgorde van de datum van ontvangst. | De personeelsdienst verwerkt de aanvragen in volgorde van ontvangst. |
Leest toch een pak makkelijker, niet? Maar uiteraard zijn ook hier zijn uitzonderingen. Je kan perfect passieve zinnen gebruiken in sommige situaties.
- Je wilt liever de handeling benadrukken, en niet de persoon zelf.
- De persoon zelf is niet belangrijk.
- Je wilt de persoon (of het onderwerp) niet benoemen (of je mag het niet).
- Sommige zinnen kan je zo mooi aan elkaar laten aansluiten.
Lees gewoon je tekst nog eens na en kijk of hij natuurlijk aanvoelt of niet.
Hulpwerkwoorden mogen, maar niet te vaak
Je mag hulpwerkwoorden gebruiken, maar gebruik ze ook niet te veel. Hulpwerkwoorden zijn bijvoorbeeld:
- Hebben
- Zijn
- Worden
- Zullen
- Kunnen
- Mogen
- Willen
- …
Je zal merken dat je marketingboodschap vaak wat ‘slapper’ lijkt omdat je hulpwerkwoorden gebruikt.
Wil je meer omzet krijgen? ➡️ Krijg meer omzet.
Vermijd actieve werkwoorden in je Call-to-actions
Werkwoorden geven mensen het gevoel dat ze het gevoel dat ze iets moeten doen.
- Lees verder. Lezen is een inspanning.
- Krijg hier toegang. Krijgen is makkelijk.
Wil jij liever een offerte ontvangen of een offerte aanvragen?
Vermijd het woord "uniek"
Proficiat, je hebt een uniek product. Maar wat ben ik daar als klant mee? De volgende keer dat je nog eens ‘uniek’ wilt gebruiken in je omschrijving, denk dan aan deze vraag.
Wat is hier uniek aan?
En gebruik dan het antwoord op die vraag. Dat is een veel betere omschrijving, omdat je vertelt wat er net uniek is. Wat zegt uniek? Niks. Zeg wat er uniek is.
Stereotypes in vacatures of websites: blijf er van weg
Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf met een familiale sfeer.
Dat vind je in 9/10 vacatures online. Stop daar a.u.b. mee. Alles start met de vraag: waarom moet iemand bij jou komen werken? Het antwoord op die vraag is je EVP.
En voor producten hetzelfde: waarom moet iemand bij jou komen kopen? Het antwoord op deze vraag is je USP.
Vermeld niet gewoon een eigenschap, maar een voordeel
Veel bedrijven benoemen de eigenschappen van hun product. Da’s leuk. Maar niet wat de klant wil. Die zoekt een oplossing voor zijn of haar probleem.
Eigenschap ➡️ voordeel ➡️ ideale uitkomst
Of, in een voorbeeld.
- Eigenschap: deze fiets-gps heeft een batterij met een capaciteit van 2.000 mAh.
- Voordeel: deze batterij gaat lang mee.
- Ideale uitkomst: je kan gemakkelijk een toertocht doen van meerdere dagen zonder dat je schrik moet hebben dat je je oplader vergeten bent.