Fout 1 (copywriting): je teksten gaan over jou, niet over je klant
We zien heel vaak dat marketing over het bedrijf zelf gaat. Denk aan websiteteksten als:
- “Welkom op onze site.”
- “Ontdek wat we kunnen.”
- “Bij ons bent u aan het juiste adres”
Neem ook je eigen folders, catalogi, social media, … onder de loep. Al je teksten eigenlijk.
Waarom is dit een fout?
Je marketing gaat altijd over je klant, niet over jou. Zelfs je Over Ons pagina moet eigenlijk over je klant gaan. Een klant koopt steeds voor zijn of haar redenen, niet voor de jouwe.
Kijk naar het voorbeeld van MaesMedia. Dit is onze Over Ons pagina. We zeggen niet wat we doen, maar wat het resultaat is voor de klant. Zie je het verschil?
Zo vermijd je deze fout en schrijf je betere teksten
Denk altijd vanuit je klant. Vergeet nooit het belangrijkste:
Features tell – benefits sell
Nog een voorbeeld. Wat zeggen onderstaande eigenschappen over deze producten?
- GSM: batterij met capiciteit van 1.000 mAh
- Website: met SEO content.
- Shampoo met panthenol en provitamine B5.
Als iemand op zoek is naar een gsm die lang meegaat, is die persoon waarschijnlijk niet op zoek naar een specifieke capaciteit. Iemand die wilt gevonden worden op Google, wilt direct weten dat hij of zij hoog zal scoren. En, wat klinkt sterker? Een shampoo die je haren glanzend en zijdezacht maakt, of een shampoo met panthenol en provitamine B5?
Mensen kopen voor hun redenen. Niet voor de jouwe. Los daarom hun problemen op. Als je je buyer persona juist hebt opgesteld, weet je perfect welke problemen jij oplost.
Fout 2 (employer branding): saaie / foute vacatureteksten
Dat het tegenwoordig moeilijk is om personeel te vinden, hoeven we je uiteraard niet te vertellen. Wist je dat we bij MaesMedia bijna even vaak personeel moeten zoeken voor onze klanten, als nieuwe leads?
Waarom is dit een fout?
Er zijn veel meer vacatures dan sollicitanten. Je moet dus meer en meer kandidaten om voor jouw bedrijf te kiezen. Een slechte vacaturetekst zorgt voor:
- Minder sollicitaties
- Foute sollicitaties
- Negatieve impact
- Langdradige sollicitatieprocedures
- Frustraties bij je collega’s want er komt niemand nieuw
Hadden we al gezegd dat dit je ook allemaal veel tijd kost? En tijd is…? Jup. 💶
Hoe moet je dan wél je vacatureteksten schrijven?
Goed nieuws! We schreven een blogpost met alle richtlijnen om een goeie vacaturetekst te kunnen schrijven. Hier alvast enkele tips:
- Start met te zeggen waarom mensen naar jou moeten komen
- Maak geen gigantische waslijst van wat mensen moeten kunnen
- Zorg ervoor dat de lijst van voordelen langer is dan de lijst met vereisten
- Zorg voor een makkelijk sollicitatieproces
Fout 3 (webdesign): je website is niet gebruiksvriendelijk
’t is 2023, we zien nog steeds websites die niet gebruiksvriendelijk zijn. Dat kan vanalles zijn. De website past zich niet aan op mobiel, kleuren die absoluut niet matchen en alles onleesbaar maken, soms zelfs geen contactformulier.
Waarom is dit een fout?
Als een website niet gebruiksvriendelijk is, dan zal je veel conversies missen. Zie jij bijvoorbeeld alle menu-items in dit voorbeeld? Het contactformulier is er, maar het is verstopt.
Uiteraard is dit een heel duidelijk voorbeeld, maar je snapt wat we bedoelen. Er zijn zelfs websites die je absoluut niet op je gsm kan bekijken. Nog geen idee waarom dit een fout is?
Je website is de basis van je marketing.
- Je advertenties? Leiden naar je website.
- Je folders? Verwijzen naar je website.
- Sollicitanten? Kijken naar je website.
- Klanten? Kijken naar je website.
- Beter scoren op Google? Doe je met je website.
- Realisaties tonen? Doe je met je website.
Hoe doe je het beter?
Zorg voor een website die oplevert. En als je niet weet hoe je er aan begint, laat dit dan doen door een professioneel marketingbureau. Anders blijf je collega’s en klanten verliezen aan je concurrent.
Bij MaesMedia krijg je een heel marketingteam ter beschikking dat aan je website werkt. We starten met je doel. Wat willen we bereiken? En nog beter (de vorige tip in achting gehouden): wat wil je klant bereiken? Dit bekijken onze strategische marketeers.
Daarna schrijven we teksten die aansluiten bij jouw merkverhaal. En, uiteraard, die de klant overtuigen. Hiermee houden we uiteraard rekening met de beïnvloedingstechnieken van Cialdini – die komen later in deze blog ook terug.
Onze designers zorgen ervoor dat je site gebruiksvriendelijk is. Denk aan goeie kleuren, overzichtelijke navigatie. Duidelijke call-to-actions. In de branding van je huisstijl.
Onze developers zorgen ervoor dat zowel jij als de websitebezoeker kan genieten van de website. Bekijk enkele voorbeelden van websites die we gemaakt hebben.
Fout 4 (social media – Facebook): je doet aan ‘bericht promoten’
Je kent ‘m wel, die grote blauwe knop op Facebook: ‘Bericht promoten’. Dit doe je beter niet.
Waarom is dit een fout?
Op zich is het geen échte fout. Het kan gewoon een pak beter. Met ‘bericht promoten’ ga je echt letterlijk doen wat het zegt: je bericht promoten.
Je krijgt waarschijnlijk een hoop comments en likes, maar is dat effectief wat je wil bereiken?
Bovendien zijn de advertentiemogelijkheden beperkt. De doelgroepopties zijn minder, de plaatsingen zijn minder.
Hoe doe je het beter?
Promoten is uiteraard snel opgezet. Twee kliks en hupsakee, je advertentie staat online. Goed gedaan.
Adverteren is iets complexer. Via het advertentiebeheer van Meta kan je je advertentie veel meer beheren. Meer opties, meer mogelijkheden.
En op’t einde van de rit wil je verkopen realiseren. Of collega’s vinden. Of leads krijgen.
Likes zijn leuk, maar daar koop je niets mee. Wil je effectieve conversies realiseren, dan moet je jezelf gaan verdiepen in het Advertentiebeheer.
- Pixel koppelen
- Conversion api koppelen
- Aangepaste conversies meten
- Juiste campagnes maken
- UTM’s gebruiken
- Optimaliseren
En dit is een heel eenvoudig stappenplan. Deze taken worden meestal uitgevoerd door performance marketeers. Advertising is een echte stiel binnen marketing. Gelukkig hebben we er zo enkele rondlopen in ons team.
Fout 5 (strategie): de zaakvoerder is te veel operationeel bezig
Deze fout geldt uiteraard niet voor eenmanszaken of echt kleine bedrijven. Maar we zien vaak dat de zaakvoerder te veel bezig is met het operationele, in plaats van effectief bezig te zijn met het leiden van het bedrijf.
Waarom is dit een fout?
Als zaakvoerder hoef je niet alles zelf te doen. Je zet vaak een stop op de groei van je bedrijf. Vaak voelt ‘een dag aan m’n bureau zitten om eens te werken aan het bedrijf’ aan als ‘ik heb vandaag precies niets gedaan’. Maar zo is het niet.
Aangezien ‘groei’ van een bedrijf ook onder marketing valt, is dit iets wat we moeten benoemen in deze lijst.
Hoe maak je deze switch?
Enkele tips om je meer te focussen op de groei van je bedrijf.
- Stel doelen op. Dat maakt het concreet. Dan weten je collega’s ook wat het doel is en wordt het allemaal ook relevanter. Als mensen weten waar ze mee bezig zijn, motiveert dat.
- Delegeer taken en verantwoordelijkheden. Zo kan jij je meer bezighouden met het bedrijf, en kunnen je collega’s zich versterken in wat ze doen.
- Geef feedback op je collega’s. Nu ze meer zelf doen, hebben ze nood aan erkenning en feedback.
- Besteed sommige zaken uit. Je boekhouding doe je waarschijnlijk niet zelf? Waarom je marketing dan wel? Neem een externe marketingafdeling onder de arm.
- Zet een vast moment in je agenda om aan je bedrijf te werken. Dan plan je hier niets nieuws, en ga je er effectief tijd voor uittrekken.
En... geef je marketing alvast uit handen aan een betrouwbare partner.
Fout 6 (Google): je hebt geen Google My Business profiel
Google My Business is dat kaartje op Google wanneer je zoekt naar producten, diensten, bedrijven, … Dit kadertje geeft steeds lokale resultaten. Google maar eens restaurants. Spoiler: je krijgt restaurants aanbevolen van in de buurt.
Waarom is dit een fout?
Je komt niet tussen de zoekresultaten en je wordt dus niet gevonden. Als je wél gevonden wordt, kan dit leiden tot:
- Een betere vindbaarheid
- Meer klanten
- Hogere reputatie en vertrouwen
- Meer conversies
- Betere lokale SEO
- Extra inzichten
Hoe doe je het beter?
We hebben twee keer goed nieuws voor je. Eerst en vooral: Google My Business is gratis. Joepie! En het tweede: we schreven een gids over Google My Business. Daar staat alles in.
Fout 7 (webdesign): geen duidelijke hoofdtaak
In tip 3 hadden we het al over een onduidelijke website. We gaan daar nog een beetje verder op in. Je website heeft geen duidelijke hoofdtaak.
Waarom is dit een fout?
Op een webshop is het duidelijk: hier moet je iets kopen. Op een informatieve website zou het ook duidelijk moeten zijn. Hoe neem je contact op? Waar kan je iets aanvragen?
Als de klant komt met een doel, maar hij weet niet goed wat of waar hij dit moet doen… Dan is je kans verkeken. Doei klant, doei omzet!
Hoe doe je het beter?
Werk met een duidelijke hoofdtaak. Bij onze website is dat duidelijk ‘contact opnemen’. Dat zie je op elke pagina bovenaan staan.
Hier nog enkele websites die we maakten en de duidelijke hoofdtaak.
- Zwemvijverplanner: configureer je zwemvijver.
- Woningbouw Paul Claessen: bekijk de brochure. (Hier is een marketing automation aan gekoppeld, uiteraard!)
- Wim Verhuur: huur een bouwmachine.
- Kärcher Center Maes: koop je Kärcher.
- Energieconcepten: ontvang je offerte.
- Netherust: reserveer een kajak.
Er zijn vele mogelijkheden, maar zorg ervoor dat het duidelijk is. Afhankelijk van wat je doet, kan je hoofdtaak complexer zijn. Denk bijvoorbeeld aan hulpverleningszones. Voor HVZ Taxandria hebben we ook even gekeken wat het belangrijkste is. Daar hebben we deze volgorde voor gemaakt:
- Bezoek het e-loket.
- Doe een online aanvraag.
- Word brandweer.
Laat een winstgevende website bouwen
Fout 8 (strategie – USP): je weet niet wat je concurrentievoordeel is
Even ons marketingwoordenboek erbij halen. USP: unique selling point. De eigenschap die jou onderscheidt van je concurrent.
Er zijn enkele USP’s die zo vaak voorkomen dat ze niet meer ‘unique’ zijn. Ze zeggen ook niets over jou, wat je doet, je klant, … Denk aan:
- Wij vinden kwaliteit belangrijk (liefst wel, ja)
- Beste prijs/kwaliteit (dat zegt élk bedrijf)
- Wij zijn een jong en dynamisch team met veel ervaring (euhm…)
- Marktconform loon (wat is dat zelfs?)
- …
Ga maar eens op je website kijken. Staan ze er tussen? Kans is groot.
Waarom is dit een fout?
Je onderscheidt jezelf niet. Het is hetzelfde als overal.
Waarom zouden klanten voor jou kiezen als jij niet eens weet wat je beter maakt? Wat jou uniek maakt?
Waarom zouden mensen voor jou komen werken als jij niet kan zeggen waarom mensen bij jou moeten komen werken? In het geval van employer branding spreekt men niet over een USP, maar over een EVP.
Hoe doe je het beter?
Vraag eens na bij je klanten en je collega’s wat je écht uniek maakt?
Waar maak jij het verschil? Omdat USP’s een eigen topic zijn, schreven we er ook een blogpost over. Wat is een USP, voorbeelden van USP’s, … Lees onze gids en leer hoe je je USP maakt.
Fout 9 (strategie): je hebt geen duidelijke doelgroep
’t is misschien de negende fout in deze lijst, maar eigenlijk de belangrijkste.
- Ik: “Wie is je klant?”
- Prospect: “Goh, iedereen eigenlijk.”
Waarom is dit een fout?
Auwtsch. Hoe kan je jezelf positioneren, een USP bedenken, een fatsoenlijke oplossing bieden als je IEDEREEN als klant hebt? Of als je niet weet wie het is?
Hoe doe je het beter?
Je doelgroep opstellen, uiteraard. En daar schreven we een handige gids voor.
Misschien wel even belangrijk om te melden, als je er toch over nadenkt.
- Is je huidige cliënteel ook het cliënteel dat je zou willen hebben?
- Wat zou je moeten veranderen om naar je ideale klant te gaan?
- Wat houdt die klant tegen om bij jou te kopen?
Zoek een antwoord op bovenstaande vragen en hup, je bent serieuze stappen aan’t zetten.
Fout 10 (sales): je gebruikt geen beïnvloedingstechnieken
Er zijn manieren waarop je makkelijker een klant kan beïnvloeden. En vaak zijn ze niet eens moeilijk om te implementeren. Denk bijvoorbeeld aan reviews op webshops, da’s een vorm van social proof. En social proof, dat is een beïnvloedingstechniek.
Waarom is dit een fout?
Deze beïnvloedingstechnieken werken nog steeds, en ze zullen nog lang werken ook. Als je ze niet gebruikt, ga je klanten missen. En dus ook omzet.
Hoe doe je het beter?
Afhankelijk van je sector, je klanten, je bedrijf, … ga je niet meteen elke beïnvloedingstechniek kunnen gebruiken.
De eerste stap? Lees onze gids over het beïnvloeden van klanten. Deze haalt de zeven beïnvloedingsprincipes van Cialdini aan:
- Wederkerigheid
- Sociale bewijskracht
- Autoriteit
- Schaarste
- Sympathie
- Commitment en consistentie
- Eenheid
Je zal zien, ze zijn niet zo moeilijk om te implementeren in je marketing.