Verbeterpunt 1: Focus niet alleen op nieuwe klanten of leads
We starten met onze favoriete tip. Nieuwe klanten zijn leuk. Maar hoe zit het met je huidige, oude klanten? Daar zitten mogelijk ambassadeurs tussen. En ja, de beste reclame is nog steeds mond-aan-mond.
Je huidige klanten zijn al overtuigd van je aanbod, je service en je bedrijf. Het is bewezen dat je klanten makkelijker opnieuw tot een aankoop overgaan. Wat is de laatste actie die jij naar je huidige klanten deed?
Denk bijvoorbeeld aan:
- Spaarprogramma’s
- Nieuwsbrieven met waardevolle info
- Eens binnenspringen (ja, soms moet het niet meer zijn.)
- Kortingscodes voor herhaalaankopen
Houd je huidige klanten tevreden. Zij komen terug en ze brengen nieuwe, betalende klanten met zich mee.
Deze tip zegt niet: focus je niet op het vinden van nieuwe leads. Uiteraard moet je dat ook doen. Maar spreid je marketing efforts een beetje tussen de twee.
Wie focust op bestaande klanten, focust op zijn zogeheten customer lifetime value.
Verbeterpunt 2: Alles begint bij je doelgroep
Wie is jouw doelgroep eigenlijk? Om effectieve marketingcampagnes te creëren, moet je weten wie je doelgroep is. Analyseer je huidige klantenbestand en bepaal hun demografische gegevens, interesses en behoeften. Sluit je product hierop aan?
Gebruik deze informatie om je marketinginspanningen te richten op de mensen die het meest geneigd zijn om bij jou te kopen.
Weet je niet hoe je je doelgroep moet samenstellen? Geen probleem. Ook daar schreven we een duidelijke gids over.
Verbeterpunt 3: SEO is meer dan alleen ‘teksten schrijven’ en het is zeker niet gratis
“SEO? Da’s teksten schrijven over mijn dienst en dan scoor je gratis op Google”. Even een bubbel doorprikken. SEO is wel wat meer dan dat. En ’t is zeker niet gratis. Een goede SEO-strategie omvat meer dan alleen het schrijven van teksten met zoekwoorden.
Om je een idee te geven:
- SEO basics: opzetten Google Analytics, GSC, Webmaster tools, sitemaps, robots.txt, website indexeren…
- Zoekwoordenonderzoek: zoekwoorden zoeken, concurrenten onderzoeken, de intentie per zoekwoord bekijken, priorizeren, zoekwoordenplanner, zoekvragen bekijken...
- Technisch bekeken: backlinks, fouten nakijken, page depth, loading speed, responsivititeit, structured data, metadata…
- Content: goeie teksten, content audit, copywriting, optimalisatie van afbeeldingen…
De tools die wij het meest gebruiken zijn Semrush, Google Analytics, Google Search Console, Bing Webmaster Tools.
Conclusie: SEO is een supergoeie marketingtactiek, maar als je niet weet waar je aan begint, dan gaat het je weinig opleveren.
Verbeterpunt 4: Je marketing gaat over je klant, niet over jou
Achter je marketing, zowel online als offline, moet een idee zitten. En hetgeen het vaakst fout loopt? Het wordt één groot ‘over ons’ verhaal.
Je marketing gaat niet over jou. Wél over je klant. Over zijn vragen en behoeftes. Niemand wil lezen hoe geweldig je bent. Mensen willen weten hoe jij hen kan helpen.
Je wilt je klanten waardevolle informatie of inspiratie geven die hen helpt betere keuzes te maken. Zelfs je ‘Over ons’ pagina gaat eigenlijk over je klant. Hieronder een voorbeeld van onze ‘over ons’ pagina.
MaesMedia zegt niet: “Wij maken websites en doen jouw online marketing”.
MaesMedia zegt: “Verlies geen klanten of collega’s meer aan je concurrent”.
We maken uiteraard websites en doen marketing, maar we benoemen het voordeel. Stop met te denken ‘wat doe ik?’. Start met te denken ‘welk voordeel heeft mijn klant?’. Dit is ook één van de belangrijkste zaken om te weten als je je USP bepaalt.
Verbeterpunt 5: Denk na over je verhaal, en hoe je het brengt
Dit hangt een beetje samen met je vorige tip. Als bedrijf wil je graag de aandacht van je potentiële klanten trekken. Het doel is om hen te overtuigen van de waarde van je product of dienst en hen aan te zetten tot een aankoop.
Maar hoe doe je dat? Traditionele reclame kan soms werken, maar er is een betere manier om mensen aan te spreken en te overtuigen: content marketing.
Contentmarketing draait om het creëren van waardevolle informatie. Het is meer dan alleen het plaatsen van berichten op sociale media. Over content, zowel online als offline, moet nagedacht worden.
Algemeen genomen is contentmarketing het helpen van je potentiële klanten zonder dat je directe reclame maakt voor je product of dienst. Denk hierbij aan blogposts, e-books, video’s, tiktoks, vlogs, podcasts, templates en andere vormen van content die relevant zijn voor je doelgroep.
Lees ook onze blogpost over hoe je je eigen content marketing strategie maakt.
Pro tip: je kan je content marketing strategie combineren met je SEO, uiteraard!
Verbeterpunt 6: Combineer push en pull marketing
Afhankelijk van je sector, doelgroep, dienst… moet je specifieke acties gaan doen. Maar denk na over ‘push’ en ‘pull’ marketing.
Bij push marketing ga je proberen je klanten zélf te benaderen. Dit gaat heel vaak om betaalde advertenties op social media, zoekmachines, magazines…
Bij pull marketing ga je proberen om in te spelen op de vraag van de klant. Gerichte social media berichten, blogs met zoekwoorden (zoals de tien belangrijkste marketingtips voor ondernemers).
Mensen zijn verschillend. Hoe mensen op zoek gaan naar je product ook. Gebruik een combinatie van beide methoden om je marketingboodschap effectief over te brengen. Breng ook je touchpoints in kaart, dan weet je meteen welke acties je nog beter kan doen.
In deze blogpost lees je meer over de push en pull marketingtactieken.
Verbeterpunt 7: Creëer structuur in je marketing met een planning
Als bedrijf zijn we druk bezig met het bedienen van onze klanten en marketing is dat enge beest dat af en toe gevoed moet worden om nog eens wat nieuwe klanten aan te trekken.
Dus zo nu en dan doen we een campagne, plaatsen we een bericht op onze Facebookpagina of sturen we een mail naar bestaande klanten. Dan nog snel iets op Instagram omdat zoon of dochterlief zei dat we daarop moeten inzetten “om mee te zijn” en een “trendy” bedrijf te worden.
Wat je nodig hebt is een marketingplanning. Heel concreet: wat gaan we wanneer doen.
Ik maak graag het onderscheid tussen twee type marketingacties die in je marketingplan opgenomen moeten worden:
- acties die maandelijks uitgevoerd worden (structureel);
- marketingcampagnes die jaarlijks in een bepaalde maand voorkomen (occasioneel).
We schreven een e-book over hoe je je eigen marketingplan opstelt, mét handige kalender. Dat kan je hier downloaden.
En laat die acties dan ook een doel hebben. Ken je het see-think-do-care model al? Neen. Laat dat dan tip 11 zijn: lees onze blog over het see-think-do-care model.
Verbeterpunt 8: Marketing draait rond cijfers
Veel marketeers zijn ooit in de marketingsector beland omdat ze creatief willen zijn. Concepten bedenken, teksten schrijven, leuke ontwerpen designen. En dat klopt. In onze sector moet je creatief zijn.
Maar marketing draait, op’t einde van de rit, altijd om de cijfers. Dus, een mega belangrijke tip: meten is weten!
Het is belangrijk om de resultaten van je marketinginspanningen te meten om te zien wat werkt en wat niet. Gewoon een Google Analytics account op je website zetten is niet genoeg.
Gebruik analyse-instrumenten om te zien welke kanalen het meeste verkeer naar je website brengen, welke campagnes de meeste conversies opleveren en welke boodschappen het beste resoneren bij je doelgroep. Pas je marketingstrategie aan op basis van deze gegevens.
Denk bijvoorbeeld aan utm’s bij je advertentiecampagnes, het opzetten van een Tag manager account op je website, het in kaart brengen van je online KPI’s…
Hoeveel likes je krijgt op een Facebook bericht? Niet interessant.
Hoeveel sollicitaties komen van Facebook advertentie A en B? Interessant.
Enkel door te meten, kan je weten. En enkel door te weten, kan je optimaliseren.
Verbeterpunt 9: Deel je kennis en kom naar buiten, content is king!
Weer een tip over content? Jazeker. Content is king. Kom naar buiten. Laat zien wat je weet, wat je kan, wat je kan betekenen.
Als jij je kennis niet deelt, hoe weten klanten dan dat ze bij jou terechtkunnen? Als iemand opzoekt wat de voordelen zijn van warmtepompen, dan komen ze terecht bij content. Als jij niets schrijft, niets post, dan weten mensen dit niet.
Probeer jezelf te positioneren als een expert. Dit doe je door je kennis te delen. Gebruik bijvoorbeeld blogposts, whitepapers of webinars om waardevolle informatie te bieden en potentiële klanten te laten zien dat je begrijpt waar ze naar op zoek zijn.
De tekst die je nu aan’t lezen bent, is een voorbeeld van veel van de bovenstaande tips:
- Combineer push en pull marketing
- Deel je kennis en kom naar buiten
- Je marketing gaat over je klant
- SEO is meer dan alleen teksten schrijven
Verbeterpunt 10: Automatiseer je marketing
We zitten in de 21e eeuw. We kunnen kokend water uit de kraan krijgen, we kunnen met de gps overal heen rijden en ons moeder videobellen.
Alles kan, dus ook tijdrovende taken automatiseren. Ga eens na hoeveel tijd jij verspilt met:
- E-mails verzenden
- Offertest opvolgen
- Prospectie
- Rapportering
- Orderopvolging
- Track & trace
- …
Marketing automation kan je helpen om meer tijd te besparen en je marketinginspanningen te verbeteren. Automatiseer bijvoorbeeld je e-mailmarketing of social media-posts om tijd te besparen en ervoor te zorgen dat je boodschap consistent is. Je kan ook je websites automatiseren door deze te koppelen met ERP-software.
Wij tonen graag hoe je iets aanpakt. We schreven daarom ook een blogpost over hoe wij als marketing agency onze marketing automation aanpakken. Die blog kan je hier lezen.