Hoeveel kost e-commerce op maat? De prijsfactoren uitgelegd

Als jij een e-commerce platform op maat wil laten bouwen, is één van de eerste vragen die je jezelf gaat stellen: “wat gaat mij dat kosten?”. Logische vraag. Geen enkele KMO heeft, spijtig genoeg, een oneindig budget. ’t Leven zou mooi zijn.

Het internet staat vol met artikels die beweren dat je voor enkele honderden of duizenden euro’s een webshop kunt hebben. Dat klopt, als je een simpele template wilt van een bestaand systeem dat niet op jouw bedrijf is afgestemd. Dat was voor onze klanten niet goed genoeg.

De realiteit is dus vaak complexer. Aangezien één van onze waarden transparantie is, duiken we hier wat dieper in de werkelijke kosten van een op maat gemaakt e-commerce platform.

Er zijn veel factoren: we proberen ze allemaal apart te benoemen. Voor een juiste inschatting mag je ons steeds contacteren. Wij denken graag mee over de mogelijkheden en een offerte op maat. Da’s vrijblijvend, je hangt niet aan ons vast.

Bespreek met ons jouw e-commerce project

Waarom e-commerce op maat?

Voor we dieper ingaan op de verschillende aspecten die de prijs beïnvloeden, eerst even ingaan op het maatwerk. Waarom zou je gaan voor een custom systeem, en geen template?

  • Hogere efficiëntie: een custom platform kan je integreren met je bestaande ERP- en CRM-systemen. Dit leidt tot aanzienlijk minder fouten, lagere operationele kosten en een betere klanttevredenheid.
  • Flexibiliteit: elk bedrijf is anders. Elk bedrijf werkt ook anders. Daarom werken wij ook met ons eigen cms, zodat wij nooit op beperkingen zitten qua functionaliteiten.
  • Lagere kans op hacking: een custom platform trekt minder hackers aan omdat het voor hen te veel werk is. Ze focussen eerder op populaire platformen waarbij de kans lager is dat er een goeie beveiliging is, omdat ze niet vaak genoeg geüpdatet worden.
  • Kosten: een custom platform zal waarschijnlijk hogere initële kosten met zich meebrengen. Maar: we vermijden alle recurrente kosten. Bij een platform zoals Shopify (om er nu maar één te noemen) heb je een abonnement + vaste kost per transactie + een vaste procent per transactie. Tel maar uit.

 Overzicht recurrente kosten bij een standaard e-commerce platform.

Bij dit voorbeeld van - bijvoorbeeld - Shopify betaal je steeds vaste kosten. Als je al een iets grotere webshop hebt, dan betekent dit: 

  • €384 per maand 
  • + 1,6% van het transactietotaal 
  • + 25 cent 
  • + 0,6% van de betaalprovider - die je ook nog eens apart moet betalen. 

Dat begint door te tellen. Bij een e-commerce project op maat vallen deze kosten weg. Wij nemen geen enkele marge op je verkopen, die zijn volledig voor jou. De enige recurrente kost die je hebt is hosting (zie hieronder) en een transactiekost. Da's zoals betalen bij een restaurant, daar betaal je ook voor Bancontact. Maar dat gaat rechtstreeks, daar zitten wij niet tussen. 

E-commerce: geen eenmalige aankoop

Laten we beginnen met een eenvoudige waarheid: een e-commerce platform is geen eenmalige aankoop. Het is een traject, een voortdurende investering die zich in de loop van de tijd ontwikkelt en aanpast aan je bedrijfsbehoeften.

Hoezo? Wel de kans is groot dat je een e-commerce platform wilt gekoppeld aan je ERP. Er zijn vaak updates binnen je ERP en er zijn wijzigingen in de manier waarop je werkt. Als daar iets verandert, moet de website mee veranderen. Zo kunnen we ervoor zorgen dat jouw klanten altijd de beste service krijgen.

Prijsfactor 1: hosting

We zullen de verschillende prijsfactoren apart benoemen. Eerst en vooral, de hosting. Een e-commerce platform moet een goede hosting hebben.

Standaard hostingEnkele honderden euro’s per jaar
Private cloud hostingEnkele honderden euro’s per kwartaal

Hosting is de service waarbij je website wordt opgeslagen op onze servers, zodat deze altijd online toegankelijk is. Dit betekent dat wanneer iemand jouw website bezoekt, zij de site laden vanaf onze servers in plaats van vanaf je eigen computer.

Wij nemen de beveiliging van jouw website en de gegevens van jouw bezoekers zeer serieus en bieden verschillende maatregelen om dit te garanderen. 

Bij  grotere e-commerce platformen voorzien we een private cloud hosting. Of een dedicated server. 't is maar hoe je het wilt noemen, eigenlijk. Wanneer er integraties zijn met de ERP, zijn er vaak heel veel requests die de server moet behandelen. En dan moet je website even snel blijven werken. Wij geven hier uiteraard ook advies in. 

Prijsfactor 2: design en copy

Jouw KMO verdient een custom e-commerce platform. Geen templates, geen standaardteksten, geen stockfoto’s.  Als wij een website bouwen, zetten we er eigen designers, copywriters, front-end developers en back-end developers op. 

Maar ook hier kan je moeilijk een fixed price op plakken: alles hangt af van jouw project. 

  • Moeten er heel wat pagina’s gemaakt worden voor SEO? Dan voorzien we extra copywriting. 
  • Moeten we een UX-wireframe uitbouwen? Dan voorzien we extra tijd voor design en research. 
  • Moeten we workshops inplannen? Alles kan!

Bespreek met ons je ideeën

Prijsfactor 3: ERP-integratie

Aangezien het om een custom webshop gaat, nemen we aan dat je je webshop wilt koppelen met je ERP-systeem. Dit zorgt voor een perfecte verbinding tussen je voorraadbeheer, orderverwerking en klantbeheer.

Dit maatwerk is zeer afhankelijk van de complexiteit. Dit kan heel simpel zijn, dit kan enorm uitgebreid zijn. Om hier een indicatie van te geven, dat is zeer moeilijk.

Er zijn koppelingen die minder dan een dag werk vragen, er zijn e-commerce platformen waaraan we maanden fulltime aan het werken zijn.

Welke functionaliteiten zijn nodig? 

Je ERP-systeem is gekoppeld, maar daar stopt het niet bij. Afhankelijk van je sector en je bedrijfsvoering, wil je misschien nog extra functionaliteiten op je e-commerce laten bouwen. Enkele voorbeelden zijn:

  • Een blogmodule met een focus op content marketing.
  • Een vacaturemodule met een integratie met Google Jobs.
  • Dataverrijking, indien je zelf weinig data hebt, maar je producenten wel een gezamenlijke database hebben.
  • Integratie met generatieve AI zoals ChatGPT voor het schrijven van productdata.
  • Dagelijkse import met actuele prijzen, voorraad en andere ERP-data.
  • Automatisch gebruikers verifiëren aan de hand van BTW-nummer databases indien je een B2B webshop hebt.
  • Bestelpagina’s waarop mensen hun track&trace en retours kunnen voorzien.
  • Modules om landingpagina’s te bouwen waaraan producten gelinkt zijn in een kortingsperiode.
  • Uitgebreide zoekvelden met autocomplete, snel zoeken en een eigen resultatenpagina.
  • Specifieke bestellogica voor specifieke klanten.
  • Een configurator waarbij klanten hun eigen product kunnen samenstellen.
  • Integraties met externe diensten zoals Sendcloud, Trustprofile, Mollie, …

De mogelijkheden zijn eindeloos, maar uiteraard hebben ze een invloed op de kostprijs.

Ontdek meer over ERP-integraties

Prijsfactor 4: marketing en promotie

Deze prijsfactor is niet rechtstreeks gekoppeld aan je e-commerce, maar mag je ook niet vergeten. Onze ervaring leert ons dat we met gerichte marketing snel omzet kunnen genereren op je webshop.

Een e-commerce bouwen is stap één. Je e-commerce promoten is stap twee.

 De truc is een mix van advertising voor snel resultaat en content marketing voor een langdurig resultaat.

Marketingteam prestatiesVanaf 500,- per maand
AdvertentiebudgettenVanaf 500,- per maand

Wij houden je campagnes nauwlettend in de gaten. Zien we dat elke euro die we spenderen qua advertentiebudget, er meer dan 5 oplevert? Dan zullen we je aanbevelen om je advertentiebudgetten te verhogen.

Belangrijk is dat je zowel je marketing en je e-commerce niet bekijkt als een kost, maar als een investering. Hoe meer we aan marketing doen, hoe meer je eruit haalt. Onze succesvolste webshops hebben allemaal hogere marketingbudgetten. Die verdienen zich integraal terug.

Hoe snel is zo’n e-commerce terugverdiend?

Dit hangt af van meerdere factoren: 

  • Wat is de initiële investering? 
  • Wat is jouw gemiddelde marge? 
  • Hoeveel advertentiebudget is er voorzien?

 Gemiddeld zien we dat de meeste klanten dit binnen de enkele maanden tot een jaar hebben terugverdiend.

 Wij vragen ook geen enkele procent van je aankopen, dus je hebt een grotere marge op je online verkoop.

Subsidies voor je e-commerce op maat

De kans bestaat dat jouw project van subsidies kan genieten. Er is een subsidie voor digitale meertalige bedrijfscommunicatie. Daarvoor moet je uiteraard wel in aanmerking komen. Lees onze blog en kijk of jij aan de voorwaarden voldoet. Belangrijk voor déze subsidie is dat je wel aan export zou moeten doen.

 Waar je waarschijnlijk wél kan van genieten, is de digitale investeringsaftrek. Maar lees ook hier even onze blog over de digitale investeringsaftrek om te zien of je in aanmerking komt. Die is trouwens hoger dan de gewone investeringsaftrek.

Overzicht prijsfactoren 

Hopelijk heb je nu een duidelijker beeld van wat er komt kijken bij de kosten van een op maat gemaakt e-commerce platform. Onthoud: het is geen eenmalige aankoop, maar een voortdurende investering in de toekomst van je bedrijf.

 Hoewel de initiële investering hoger kan zijn dan standaardoplossingen, biedt maatwerk op de lange termijn een kostenbesparing t.o.v. standaard platformen en aanzienlijk meer waarde door betere schaalbaarheid, efficiëntie en klantbeleving.

 Wij staan klaar om je te helpen bij elke stap van dit traject, van ontwerp tot implementatie en marketing. 

Contacteer ons

Enkele voorbeelden van e-commerce platformen 

Jij wil uiteraard voorbeelden zien. Op onze klantenpagina bundelen we enkele cases waar we de functionaliteiten van de webshops oplijsten. Hieronder vind je enkele recente projecten die je kunnen inspireren.

Tuinmachine Center

Het grootste STIHL e-commerce platform in de Benelux. Inclusief koppeling met Sendcloud, ERP en Trustprofile.

 Ontdek deze shop

Marlimat

Dit is een geautomatiseerd bestelplatform voor scholen en kantoren. Deze webshop is enkel toegankelijk voor professionele klanten en heeft een uitbreiding met ChatGPT.

 Ontdek deze shop

Kärcher Center Maes

Een volledig geautomatiseerde e-commerce met dataverrijking via XML-bestanden. Deze webshop was zo succesvol dat ze uitgebreid hebben in Nederland, Luxemburg, en Frankrijk.

 Ontdek deze shop

Michaël Daems

Offerte voor e-commerce ontvangen?

Hierboven heb je een idee van de prijsfactoren. Uiteraard heb je daarmee nog geen antwoord op je initiële vraag: "wat gaat mij zoiets kosten?". 

Contacteer ons gerust voor een offerte op maat. Dan kijken we eerst samen met jou naar de mogelijkheden en de kansen. Daarna kunnen wij een offerte op maat uitwerken. 

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Efficiënter werken dankzij digitalisatie: 10 tips voor KMO’s

Efficiënter werken dankzij digitalisatie: 10 tips voor KMO’s

Hoe haal je meer conversies uit je website?

Hoe haal je meer conversies uit je website?

Een concurrent gebruikt mijn bedrijfsnaam als zoekwoord. Wat nu?

Een concurrent gebruikt mijn bedrijfsnaam als zoekwoord. Wat nu?

Wat is Google Consent Mode v2?

Wat is Google Consent Mode v2?

Hoe koppel ik mijn betaalkaart aan Google ads?

Hoe koppel ik mijn betaalkaart aan Google ads?

Zo krijg je meer structuur in je marketing

Zo krijg je meer structuur in je marketing