Voorbeeld ERP koppeling: Maes Vakhandel
Maar je wilt uiteraard liever een voorbeeld zien dan de algemene info lezen. De webshop van Maes Vakhandel is een beetje een speciaal voorbeeld, maar ’t is ook daarom dat we het hier aanhalen.
In deze ERP staan er heel wat producten, prijzen, voorraad, … Maar wat staat er niet in? Beschrijvingen, foto’s, gelinkte producten, handleidingen, gebruiksproducten, … Belangrijk, als je een webshop wilt bouwen.
En er zijn wel wat bedrijven die een webshop willen bouwen, die een soortgelijk probleem hebben. Veel eigen data, maar ook veel ontbrekende data. Dan zijn er vaak bronnen die je kan raadplegen én kan combineren met je eigen data. Die bronnen noemen we dataverrijkingsbronnen.
Uitdaging: honderdduizenden producten vanuit de ERP automatisch tonen op de webshop
Als Kempische ondernemer verdien je om met de beste tools en machines te werken. Maes Vakhandel levert en onderhoudt producten van de hoogste kwaliteit tot op je werkvloer.
Bij Maes Vakhandel is snelheid het allerbelangrijkste. Ze willen ervoor zorgen dat hun klanten zo snel mogelijk hun bestelde tools, machines of onderdelen ontvangen. Als je 's ochtends iets bestelt, dan heb je het nog dezelfde dag op de werkvloer. Zo hoef jij geen tijd te verspillen met wachten of naar de winkel te gaan.
Maar hoe zorgen ze er eigenlijk voor dat ze zo snel kunnen leveren? Hier zijn verschillende aspecten belangrijk:
- Verschillende leveringsroutes per dag
- Een efficiënte afhandeling van bestellingen
- Een up-to-date en handig productoverzicht voor de klant
Om al deze aspecten goed te kunnen beheren, maakt Maes Vakhandel gebruik van ERP software. En die software gebruiken we dus voor de webshop.
Driehoeksverhouding: ERP import, webshop CMS, ERP systeem
Er zijn dus drie belangrijke factoren in dit webshop verhaal:
- ERP: zorgt voor producten, voorraad, prijzen, klanten, …
- Dataverrijkingssoftware: bevat foto’s, productomschrijvingen, specificaties, …
- Webshop: e-commerce platform waarin alle info getoond wordt en verkocht kan worden.
Voordat een klant een bestelling kan plaatsen bij Maes Vakhandel, moet er natuurlijk wel data op de webshop staan. Maar je wilt als bedrijf niet alle producten handmatig invoeren.
Daarom hebben we een koppeling gemaakt tussen de ERP van Maes Vakhandel en een dataverrijkingssoftware. Die vult de webshop automatisch aan met de juiste producten. Door unieke ID’s te koppelen, weten we exact om welk product het gaat en kunnen we dit vanuit de dataverrijkingssoftware aanvullen met foto’s, teksten, specifiekcaties, varianten, …
Nog beter, door deze tools te combineren, kunnen we de producten sorteren op populariteit en er een score aan geven.
Wanneer een klant dan een bestelling plaatst bij Maes Vakhandel, wordt er automatisch een factuur en orderbevestiging gegenereerd in de ERP. Zo kunnen we je bestelde producten razendsnel én efficiënt leveren!
Webshop: gevraagde functionaliteiten
Een webshop gaat verder dan enkel ‘producten verkopen’. Bij Maes Vakhandel waren er nog enkele ‘speciallekes’.
- Honderdduizenden producten tonen met klant specifieke prijzen
- Complexe B2B en B2C prijszetting
- Complexe productconfigurators
- Aangepaste B2B afrekenprocessen
Sinds de lancering zijn er nog enkele functionaliteiten bijgekomen, want je blijft uiteraard verbeteren.
- Synoniemen
- Dagdeals
- Spaarsysteem
- Cadeaubonnen
- Varianten
Marketingsamenwerking
Om de lancering van de webshop te promoten, hebben we verschillende advertenties ontwikkeld. Maar ook na de lancering blijven we ons focussen op lead generation, targeting en remarketing. We willen er namelijk voor zorgen dat de Kempische vakman snel onze webshop kan vinden en zijn bestelling snel geleverd krijgt.
Andere voorbeelden van ERP-koppelingen
Hoe meer voorbeelden, hoe leuker, nietwaar? Hieronder nog enkele voorbeelden, die we wel iets korter omschrijven.
De manier van werken is ongeveer zoals hierboven bij Maes Vakhandel omschreven. De voorbeelden hieronder variëren in grootte: van een verhuurplatform voor bouwmachines tot een contactformulier voor de melden van een wespennest. Er zijn dus heel wat mogelijkheden met ERP’s.
Wim Verhuur: Business Central
Voor de koppeling werkten we samen met Wim Verhuur en hun IT-partner. Business Central (Of Navision, of Dynamics) stuurt alle productinformatie, veiligheidsvoorschriften, prijzen en eigenschappen naar ons CMS (Content Management Systeem).
Op deze manier hebben we altijd de meest recente informatie beschikbaar op de website. Deze synchronisatie werkt ’s nachts. Elke nacht kijken we na of er nieuwe producten, prijzen, foto’s, … beschikbaar zijn. Of dat er misschien producten zijn die we moeten verwijderen.
Nog enkele speciale zaken op dit verhuurplatform:
- Producten in de kijker
- Aanbevolen accessoires
- Synoniemen bij zoekopdrachten
- Opleidingen
- Wim ‘Vacatuur’
Ontdek het verhuurplatform van Wim Verhuur.
Lees meer over de koppeling met Business Central.
CMR Shop: Multipress
CMR-Shop is een concept van Group Joos uit Turnhout. CMR-Shop is – what’s in a name, eigenlijk? – een webshop voor CMR-documenten. Als erkend CMR-drukker biedt Group Joos je via CMR Shop de beste voorwaarden om uw vrachtbrieven rechtstreeks van de fabrikant te bestellen.
Als dat geen voordeel is! Voor deze webshop maakten we een koppeling met Multipress.
Ontdek de CMR-Shop.
MaesMedia: Teamleader
Joepie, we kunnen onze eigen website als voorbeeld aanhalen! Bij MaesMedia gebruiken we Teamleader als ERP. Je zou het op het eerste gezicht niet zeggen, maar er zitten effectief ERP-koppelingen op deze website.
Wanneer iemand ons contactformulier invult, gebeurt er het volgende. We maken in Teamleader een nieuw contact aan met de tag 'contactformulier' en voegen het toe aan de lijst van 'prospecten' via Active Campaign en Teamleader. Er is dus een dubbele koppeling.
Dit maakt alles daarna een stuk sneller, zoals het maken van offertes en het aanmaken van het contact. De eerste contactopname doen we wel even manueel, omdat we het persoonlijk willen houden. Maar de latere opvolging van offertes gebeurt automatisch via Active Campaign.
We schreven trouwens een blog over hoe we bij MaesMedia onze marketing automation aanpakken. Die kan je hier lezen.
HVZ Taxandria: Abiware
Deze is een specialleke! Dit is geen webshop. Ook geen echt moeilijke. We koppelden, net als bij MaesMedia, de contactformulieren.
Natuurlijk kun je in geval van nood altijd 112 bellen en dan komen de ambulance of de brandweer van HVZ Taxandria je helpen. Maar zij krijgen niet alleen dringende oproepen, zoals bij een wespenplaag of een brandoefening. Elke aanvraag vraagt om een aparte aanpak.
Daarom hebben we voor HVZ Taxandria een modernere versie van het e-loket gemaakt, dat automatisch alle aanvragen naar hun ERP-systeem stuurt.
Het nieuwe e-loket is niet alleen veel gebruiksvriendelijker voor de mensen die iets nodig hebben, maar ook voor de hulpverleningszone zelf. Dankzij de koppeling met ERP gaat de verwerking veel sneller.
De nieuwe website van HVZ Taxandria kan je hier bekijken.