Het start met een conversiegerichte website
Als je een website hebt ontwikkeld met als doelstelling meer klanten genereren, kan je er maar beter voor zorgen dat deze optimaal is ingericht. Maar hoe doe je dat nu?
Je moet bijvoorbeeld vindbaar zijn voor potentiële klanten en ook door Google vooraleer een website werkt. En zelfs al heb je veel bezoekers, dan is het ook nodig om hen vast te houden en te overtuigen. Er komt dus veel meer bij kijken vooraleer je website gaat doen wat hij moet doen, namelijk klanten genereren.
Wat is een conversie?
Een conversie is een vooraf ingesteld doel, bijvoorbeeld de aanvraag van een offerte, het invullen van een contactformulier, inschrijven op de nieuwsbrief, het downloaden van een whitepaper,…
En men spreekt over CRO wanneer men de conversatieratio wil verhogen.
Tips om je CRO te verhogen
Zorg dat je website werkt
Misschien een erg voor de hand liggende opmerking, maar je zou ervan schrikken hoeveel websites niet bereikbaar zijn, traag reageren, niet-klikbare links hebben of errors geven. En wanneer je website niet naar behoren werkt, haakt een potentiële koper natuurlijk al snel weer af.
Maak je website responsive
Zorg ervoor dat je website goed wordt getoond en vlot hanteerbaar is op mobiele apparaten, d.w.z. hij moet responsive zijn. Dit geldt trouwens ook voor landingspagina’s en formulieren!
Ken je doelpubliek
De bezoekers die worden aangetrokken moeten de juiste zijn, geef hen daarom vooraf voldoende juiste info om door te klikken naar jouw website. Wanneer de juiste mensen bij relevante informatie terechtkomen, is er meer kans tot conversie.
UX
Zorg voor een gebruiksvriendelijke website met een duidelijke intuïtieve structuur. Zorg dat bezoekers makkelijk hun weg vinden op je pagina. Kijk bijvoorbeeld na of buttons naar de juiste pagina’s leiden en of de begeleidende tekst relevant is. Houd ook steeds de toegankelijkheid in het achterhoofd. Denk hierbij aan kleurcontrasten, voldoende witruimte, alt-tekst, copy van de linktekst, …
Optimaliseer je landingspagina’s
Landingspagina’s moeten er even perfect uitzien als je standaard webpagina’s. Klassieke bezoekers krijgen deze misschien niet te zien, maar dit soort pagina’s bepaalt wel mee of een externe bezoeker een lead wordt of niet. Zorg ervoor dat de kernboodschap duidelijk is en dat formulieren eenvoudig kunnen worden ingevuld.
Beperk het aantal keuzemogelijkheden
Veel keuzemogelijkheid zal initieel misschien zorgen voor veel verkeer, maar psychologische studies tonen aan dat mensen in tweede instantie overrompeld zijn door al die mogelijkheden, sneller gaan twijfelen en… afhaken.
Heb je veel producten om aan te bieden? Gebruik je homepagina dan om te teasen en trek hen van daaruit verder naar je volledige aanbod.
Weinig afleiding
Dit sluit enigszins aan bij het voorgaande puntje. Wanneer er te veel ruis op de pagina aanwezig is (denk aan irrelevante foto’s, te veel tekst, etc) zal de bezoeker zich overrompeld voelen. Gebruik dus relevante en duidelijke beelden en gebruik regelmatig opsommingen in plaats van grote brokken tekst.
Duidelijke USP’s
Op je website moet meteen duidelijk zijn waarom jouw product of dienst een meerwaarde is voor de klant. Wat onderscheidt jou van de concurrentie?
Duidelijke formulieren
Zelfs wanneer je klant wil converteren, is het nog mogelijk dat hij hiervan afziet omdat je formulier te complex is. Met GDPR in het achterhoofd: hou het kort en vraag niet te veel informatie. Maak het hen gemakkelijk door bijvoorbeeld gebruik te maken van drop down keuzemenu’s of groene vinkjes wanneer iets correct is ingevuld.
Call-to-action
Zorg voor een duidelijke call-to-action die regelmatig herhaald wordt en plaats deze op een zichtbare plaats op je website.
Remarketing – niet iedereen beslist na 1e bezoek
Wees je ervan bewust dat niet iedereen na één bezoek aan je website meteen overtuigd is en pas het alom bekende Zalando-principe toe! Iedereen kent het wel: je bekijkt een paar schoenen op Zalando, en de weken nadien duikt dit paar schoenen overal op je Facebookpagina op.
Het lijkt misschien een irritante strategie, maar Zalando is er wel groot door geworden. Remarketing werkt echt!
Vermijd ook deze conversie killers
Tot slot nog enkele conversiekillers die je absoluut moet vermijden op je website.
- Je contactgegevens vergeten te vermelden = frustrerend / teleurstellend
- Te veel over jezelf praten = klant verliest je product uit het oog
- Te weinig over jezelf praten = klant vertrouwt je niet
- Te lange laadtijden = nog meer frustratie
- Te veel verschillende call-to-actions = verwarrend
- Onprofessioneel webdesign = is je product of dienst ook onprofessioneel?
- Je website laten verouderen = is je product of dienst ook verouderd?